Back to school to dość kosztowny dla kieszeni moment w roku. Platformy C2C przeżywają ożywienie transakcji – kupujący mogą sporo zaoszczędzić, a sprzedający zarobić. Niektóre kategorie odnotowują wzrost zainteresowania na poziomie 120% i więcej, nie tylko w Polsce, ale również we Francji czy w Niemczech.
Przełom sierpnia i września to czas powrotu do szkoły, do biura, a także wietrzenia szaf po lecie i przygotowania do nadchodzącej jesieni. Platformy C2C, na których użytkownicy dokonują transakcji między sobą, przeżywają wówczas ożywienie. Dla kupujących to wybawienie i szansa nie tylko na generowanie oszczędności, ale również na zakup więcej potrzebnych rzeczy w niższej cenie. Dla sprzedawców z kolei, to dodatkowa gotówka. Chociaż trudno jest ustalić bezpośrednią korelację, ze względu na inne sezonowe trendy i miliony członków, którzy codziennie handlują używanymi rzeczami, odzież dziecięca, odzież sportowa, akcesoria i meble szkolne cieszą się dużym zainteresowaniem w tym czasie. W 2022 roku, na Vinted, sprzedaż rzeczy z kategorii Ubrania sportowe dla dziewczynek tylko w Polsce w miesiącach powrotu do szkoły odnotowała wzrost na poziomie 121% w porównaniu z poprzednimi miesiącami. We Francji wzrost ten był jeszcze wyższy – 206%. Korzyści ekonomiczne, płynące z rynku second hand dzisiaj są ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, nie tylko w Polsce.
Szybujące ceny w dobie inflacji i tym samym malejąca siła nabywcza są mocno odczuwalne dla portfela konsumentów. Znaczenie pozyskania dodatkowej gotówki i znalezienia korzystnych ofert w niskich cenach rośnie. A Back to school to jeden z kosztowniejszych momentów w roku, który zbiega się w czasie z powrotem do biura, a także wymianą garderoby na jesienną. Jak wskazuje platforma Vinted, coraz chętniej sięgamy po rzeczy z drugiej ręki z różnych kategorii – aby zaoszczędzić i kupić niezbędne rzeczy w niższej cenie. Idziemy o krok dalej, szukając oszczędności rownież na wysyłce zakupionych przedmiotów, a kupowanie w zestawach to kolejny sprytny sposób na generowanie oszczędności i uzyskanie dodatkowych rabatów. W 2022 roku 30% kupujących na platformie Vinted w Polsce zdecydowało się na zakupy w zestawie.
Co kupujemy i co sprzedajemy na przełomie sierpnia i września?
Przełom sierpnia i września to zdecydowanie wzrost zainteresowania rzeczami zwłaszcza z kategorii dziecięcej. Rodzice szykujący pociechy się na powrót do szkoły poszukują korzystnych cenowo ofert na niezbędną wyprawkę.
Vinted przeanalizowała trendy zakupowe w Polsce i na wybranych rynkach w Europie. W 2022 r. sprzedaż rzeczy z wybranych kategorii znacząco wzrosla w miesiącach powrotu do szkoły w porównaniu do poprzednich miesięcy. Na przykład we Francji kategorią, która odnotowała największy wzrost, jest odzież sportowa dla dziewczynek (wzrost o 206%) i dla chłopców (wzrost o 148%). W Niemczech największym wzrostem zainteresowania cieszyło się obuwie sportowe dla dziewczynek i chłopców – odpowiednio 108% i 107%. W Polsce największy wzrost odnotowały artykuły szkolne (190%), tornistry (35%) oraz dziewczęca odzież sportowa (121%).
Coraz chętniej sięgamy po rzeczy z drugiego obiegu – nie wiąże się już to ze wstydem, a wręcz przeciwnie. To oznaka lepszego dla klimatu i odpowiedzialnego podejścia do zakupów. Co więcej, wielu z nas obdarowuje swoich bliskich rzeczami z drugiej ręki. Dla przypomnienia, badania Vinted przeprowadzone w ubiegłym roku na różnych rynkach, w tym w Polsce, pokazują, że około 40-50% użytkowniczek w ostatnich latach miało okazję obdarować bliskich prezentami z drugiej ręki (Francja, Włochy, USA, Niemcy, Polska, Holandia, Kanada).
Ile można zaoszczędzić na second hand?
To zależy. Członkowie ankietowani przez Vinted wskazali, że kupowanie rzeczy z drugiej ręki umożliwiło im dostęp do przedmiotów, których nie mogliby kupić jako nowe. Aktywni członkowie Vinted objęcie badaniem (UK i Francja) wskazali, że w miesiącu poprzedzającym badanie, zaoszczędzili 90 € we Francji/ 87£ w Wielkiej Brytanii, kupując używane produkty zamiast nowych. W dłuższej perspektywie oznacza to, że rocznie mogą zaoszczędzić około 1080 € / 1044 £.
O Vinted Vinted Marketplace to największa internetowa platforma typu C2C w Europie, poświęcona modzie z drugiej ręki, z rosnącą społecznością, liczącą obecnie ponad 80 milionów zarejestrowanych użytkowników na 20 rynkach w Europie i Ameryce Północnej. Chcąc uczynić rzeczy z drugiej ręki pierwszym wyborem, Vinted umożliwia ludziom sprzedawanie i kupowanie używanych ubrań i artykułów lifestyle’owych od siebie nawzajem, oferując rzeczom z drugiego obiegu nowe życie. Firma Vinted została założona w 2008 roku na Litwie, a w 2019 roku stała się pierwszym jednorożcem w tym kraju. Dziś siedziba Vinted mieści się w Wilnie, firma posiada również biura w Czechach, Niemczech na Litwie i w Holandii, zatrudniając ponad 1500 pracowników. Firma jest wspierana przez sześć wiodących firm venture capital: Accel, Burda Principal Investments, EQT Growth, Insight Partners, Lightspeed Venture Partners i Sprints Capital. |