Konferencje
Mobile Trends

Jaka będzie logistyka przyszłości w handlu internetowym?

Handel to kupno produktu. Ale jak podkreślają eksperci w najnowszej książce Kamili Gębik, handel internetowy to coś zupełnie innego. E-commerce to relacja pełna zaufania. Jest bardziej zakupem obietnicy produktu. W końcu kupując  jakieś dobro przez internet, nie dostajemy go od razu do ręki. Towarzyszy temu cały logistyczny proces. Marki wiedzą o tym doskonale. Rozwijają swoją logistykę, by budować zaufanie, w konsekwencji też lojalność swoich klientów. Rewolucja w zakupach to nie tylko platformy i zmiany w zachowaniach konsumenckich. To także nowy, wyższy standard obsługi logistycznej.

Może Cię zainteresować: Jak sprzedawać fashion i beauty w internecie?

E-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branż. W Polsce jej wartość w 2021 roku wyniosła już 100 mld złotych. W książce Kamili Gębik „Przyszłość e-commerce dla fashion i beauty” czytamy, że do 2024 roku e-commerce ma osiągnąć nawet 6 bln USD w skali światowej. Nie dziwi więc wzrost możliwości dostarczania towarów. Bezpośrednio z rozwojem handlu internetowego wiązało się wdrożenie innowacyjnych strategii sprzedażowych, nowych technologii oraz rozwiązań logistycznych. Całkiem niedawno szybkie dostawy nie były jeszcze możliwe. Dzisiaj mamy możliwość otrzymania towaru, nawet w kwadrans od złożenia zamówienia. Ten trend obejmuje również, a może przede wszystkim branżę fashion.

Dlaczego logistyka ma znaczenie dla handlu internetowego?

Jak zauważa Arkadiusz Kawa z Poznańskiego Instytutu Technologicznego “Łukasiewicz” logistyka jest synonimem dostępności towarów, różnych opcji dostawy oraz niskiego kosztu wysyłki, co ma bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe klientów. 

Klienci cenią sobie wygodę i wybór w dostawie przesyłek. Mają dzisiaj wiele opcji dostawy. Kurierem do wskazanego adresu, do punktu odbiorczego (np. do automatu paczkowego), do punktu sprzedaży (Click and Collect) lub dostawę natychmiastową. Jeszcze kilka lat temu większość produktów zamawianych przez internet była dostarczana kurierem następnego dnia roboczego lub pocztą w ciągu kilku dni.

Dzięki postępowi w logistyce, dzisiaj klient ma do wyboru wiele opcji dostawy, co zwiększa jego zadowolenie i lojalność wobec sprzedawcy. Podobnie sprawa przedstawia się terminowością realizacji zamówień, zgodnością towaru z zamówieniem i brakiem uszkodzeń.

Sukces branży e-commerce zależy od logistyki! 

W kontekście sukcesu zarówno całej branży jak i poszczególnych podmiotów najważniejsze jest pozytywne doświadczenie klientów. Aby zaspokoić ich potrzeby firmy organizują coraz więcej procesów optymalizacyjnych, by móc nadążyć za oczekiwaniami klienteli oraz parciem ze strony konkurencji

W przyszłości e-commerce obszar logistyki będzie się rozwijać jeszcze bardziej niż ma to miejsce obecnie. Nie ma zresztą wyboru! Wraz z rosnącym popytem na dostawy w ciągu jednego lub nawet tego samego dnia, firmy e-commerce będą musiały inwestować w coraz bardziej zaawansowane i zautomatyzowane systemy logistyczne. Będą również szukać innowacyjnych rozwiązań, takich jak chociażby dostawy za pomocą dronów.

Niemniej istotna będzie także ekologia. Świadomość klientów i trendy rynkowe wymagają coraz większej ostrożności w tym zakresie, co dla firm stanowi nie lada zagwozdkę.

Logistyka to nie tylko magazynowanie!

Wraz z rozwojem e-commerce, firmy zaczynają zdawać sobie sprawę, że wydajne zarządzanie logistyką jest kluczowe dla utrzymania się na konkurencyjnym rynku i sprostania wymaganiom klientów. Klienci oczekują bowiem coraz szybszych i bardziej elastycznych dostaw, a także pełnej transparentności i kontroli nad swoimi przesyłkami.

Firmy, które nie będą w stanie sprostać tym wymaganiom, będą miały trudności z pozyskaniem i utrzymaniem klientów. Dlatego coraz więcej firm e-commerce inwestuje w unowocześnianie swojej infrastruktury logistycznej. Przewozy towarów stają się coraz bardziej złożone, a klienci oczekują, że ich zamówienia będą realizowane szybko i skutecznie.

Magazyny będą się automatyzować

Łukasz Boguszewski, dyrektor logistyki w MODIVO S.A. mówi, że jednym z kluczowych elementów wydajnego zarządzania logistyką jest inteligentne wykorzystanie danych. Dzięki analizie danych dotyczących ruchu towarów w magazynach i centrach dystrybucyjnych, firmy są w stanie zoptymalizować procesy magazynowe i zminimalizować koszty. Inteligentne systemy monitorowania i śledzenia przesyłek pozwalają na pełną kontrolę nad całą ścieżką przesyłki, co jest szczególnie ważne w przypadku przesyłek o wysokiej wartości. Magazyny coraz częściej będą zautomatyzowane dzięki robotom oraz sieciom znaczników RFID

Przyszłość logistyki należy do IT

Branża logistyczna ma ogromne znaczenie, a jej prawidłowe funkcjonowanie odpowiada za sprawny przebieg całego cyklu zakupowego. Dlatego firmy, które chcą rozwijać się w internecie, powinny skupić się na logistyce i włożyć w nią wysokie nakłady finansowe. Warto jednak pamiętać, że początkowy koszt można rozłożyć w czasie i długofalowo liczyć na zwrot inwestycji. Przyszłość logistyki zależy od rozwiązań IT, które pozwalają na usprawnienia i większą efektywność działań. Szczególne szanse upatruje się w dziedzinach takich jak Big Data, Automatyzacja i robotyka, AI i AR.

Masz dane? Masz przewagę!

Trzy czynniki, które będą nadal zyskiwać na znaczeniu i przynosić korzyści organizacjom to dane, technologia i współpraca. Dane są gromadzone w dużych ilościach i analizowane w celu uzyskania wglądu w procesy organizacyjne. Wschodzące technologie, takie jak blockchain, big data, Internet rzeczy i 5G, są kluczowe dla efektywnej i bezpiecznej wymiany informacji oraz optymalizacji procesów.

Blockchain

Wizją przyszłości jest osiągnięcie pełnej przejrzystości operacji logistycznych, co pozwala na natychmiastową modyfikację zdolności produkcyjnych w celu zaspokojenia popytu. Może tu pomóc zastosowanie technologii blockchain. Bloki usprawniają komunikację między organizacjami i konsumentami, poprawiają procesy łańcucha dostaw i minimalizują błędy w operacjach logistycznych. System shared ledger pozwala na monitorowanie i weryfikację w czasie rzeczywistym. Tworzy stabilny i wydajny łańcuch dostaw odporny nawet na pandemie i blokady. Z kolei inteligentne kontrakty dzięki technologii blockchain, wraz z Internetem rzeczy i 5G, pozwalają na nowy poziom współpracy między przedsiębiorstwami. Technologie te umożliwiają w pełni zautomatyzowane centra dystrybucji, śledzenie popytu w czasie rzeczywistym oraz natychmiastową modyfikację zdolności produkcyjnych.

Internet rzeczy

IoT umożliwia już autonomiczną komunikację między urządzeniami i innymi obiektami bez udziału człowieka. Taki system może analizować, rozwiązywać, a nawet podejmować decyzje dotyczące nieprzewidzianych zdarzeń. W branży modowej, internet rzeczy z technologią RFID stanie się standardem identyfikacji i komunikacji z obiektami i ludźmi, oszczędzając czas i umożliwiając pełną kontrolę nad przychodzącymi i wychodzącymi przesyłkami.

Obroty zautomatyzowanych magazynów wzrosną!

Firmy muszą obsłużyć tysiące paczek dziennie. A liczba ta będzie rosnąć. Trzeba przy tym zapewniać jak najszybszą obsługę klientów. Wprowadzenie zaawansowanych technologii pozwala zwiększyć wydajność i efektywność, minimalizując straty i pomyłki. Mini-huby w sklepach stacjonarnych będą miały rosnące znaczenie. MODIVO stosuje już takie rozwiązanie. Firma skróciła w ten sposób czas oczekiwania i zmniejszyła ślad węglowy. 

Coraz częściej też centra dystrybucyjne wykorzystują maszyny. Roboty będą w przyszłości wykonywać większość zadań, od przyjęcia zamówienia po wysyłkę do klienta. Wózki AGV, czyli samojezdne pojazdy już dzisiaj usprawniają wewnętrzny transport towarów. 

Firma Logistics IQ prognozuje, że obroty zautomatyzowanych magazynów do 2025 roku osiągną 27 mld USD. Technologiczno-logistyczny rozwój prowadzi do stawiania „ciemnych” magazynów, które nie wymagają oświetlenia ani personelu. Wszystko to jest możliwe dzięki sztucznej inteligencji. Tutaj rozszerzona rzeczywistość może stać się dominującym rozwiązaniem w przyszłości.

Ekologistyka mega trendem przyszłości?

Celem eko-logistyki jest osiągnięcie równowagi między ekologią a ekonomią. To obniżenie kosztów związanych z tym obszarem oraz utrzymanie rentowności przy jednoczesnym wyeliminowaniu działań degradujących otoczenie i zero waste.

Logistyka przyszłości stoi przed wielkim wyzwaniem. Z jednej strony, szybka realizacja dostaw. Z drugiej strony, zrównoważony rozwój. Jednak, dzięki technologiom takim jak dark stores i autonomiczne pojazdy, mamy szansę sprostać temu wyzwaniu.

Przykładem może być startup Nuro, który dostarcza zakupy za pomocą bezzałogowych maszyn. Warto jednak działać zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, aby przeciwdziałać rosnącej emisji generowanej przez pojazdy dostawcze.

Warto tutaj też zwrócić uwagę na na kwestię przyjaznych środowisku opakowań, takich jak papierowe paki. Można również wprowadzać do obiegu paczki zwrotne typu ecobox, które pozwalają na ich wielokrotne wykorzystanie.

Następnym krokiem jest stosowanie zielonej energii, co minimalizuje stopień zanieczyszczenia i maksymalizuje efektywność dystrybucji. 

Obieg zamknięty niczym krążenie wody w przyrodzie

Firmy będą też starały się wprowadzać do swojej działalności obieg zamknięty. Będą prowadzić punkty zwrotów używanych dóbr lub je nawet odkupywać od klientów, by wprowadzić ponownie do obiegu. W branży logistycznej czekają nas zmiany, a biznesy będą musiały działać odpowiedzialnie i szukać rozwiązań optymalizujących i ograniczających wpływ na środowisko.

Rozmaite technologie będą się przenikać, by zapewnić jak najefektywniejszą i najszybszą obsługę po jak najniższych kosztach. Automatyzacja będzie miała na uwadze zarówno biznes, jak i środowisko. Przed firmami czeka też edukacja swoich klientów w zakresie ekologii.

Szybkie zamówienia i dostawy do samochodów klientów?

Eksperci w książce Kamili Gębik zauważyli, że niektóre firmy nieśmiało wprowadzały dostawy tego samego dnia, ale pandemia i ograniczenia zmieniły ten trend. Dyskusje na temat rentowności biznesu realizującego szybkie zamówienia są coraz częstsze. Jednak dostawy w ciągu kilku godzin wydają się zasadne, zwłaszcza produktów pierwszej potrzeby.

W Polsce popularne są dostawy poza domem. Rynek punktów odbiorczych jest nasycony, natomiast rynek automatów paczkowych się rozwija. Dostawy paczek poprzez automaty są bardziej efektywne i ekologiczne. Cieszą się też uznaniem klientów. Obecnie większość sieci automatów paczkowych jest używana przez InPost. Jednak w „Przyszłość e-commerce dla fashion i beauty” czytamy, że w przyszłości pojawią się sieci obsługiwane przez różne firmy logistyczne.

Innym sposobem rozwiązania problemu „ostatniej mili” widzą wykorzystanie samochodów klientów jako punktów dostaw, dzięki czemu kurier może umieścić paczkę bezpośrednio w bagażniku lub w określonej części domu. Ekonomia współdzielenia, w szczególności car sharing, może również pomóc w realizacji usług przewozu przesyłek, a mikromobilność, taka jak Cargo Bikes, jest coraz popularniejsza. Chociaż drony są wykorzystywane do pilnych dostaw i tam, gdzie jest mała gęstość odbiorców, to ich masowe wykorzystanie jest trudne ze względu na liczne bariery technologiczne i prawne. Autonomiczne pojazdy są również rozważane, ale na ich szerokie zastosowanie musimy jeszcze poczekać.

Co to jest air-commerce?

Pakowanie towarów luksusowych stało się prekursorem trendu, który obecnie nazywany jest „air commerce” i rozwija się wraz z postępem technologicznym. Nikodem Karwoth, Product Development Manager Accelerated Digitalisation w DHL zauważa, że często zapominamy o kosztach zabezpieczenia i dostarczenia zamówionych przedmiotów do odbiorców.

Pakowanie powietrza jest bardzo kosztowne w e-commerce!

Według raportu DS SMITH Polska, e-commerce generuje aż 42 000 ton zbędnego dwutlenku węgla dzięki 40 milionom metrów sześciennych przesyłanego powietrza w paczkach. Partnerzy DHL szacują natomiast, że wysyłane opakowania kartonowe przyczyniają się do emisji 25 ton dwutlenku węgla na każde 100 000 metrów kwadratowych.E-commerce generuje dużo dwutlenku węgla poprzez przesyłanie powietrza w paczkach, a opakowania kartonowe przyczyniają się do emisji.

DHL zachęca klientów do szukania odpowiedzialnych rozwiązań pakowania i inwestuje w technologię pakowania na żądanie, taką jak Box on Demand, aby zredukować emisję dwutlenku węgla związaną z wysyłką paczek. DHL dzięki BOD oferuje zaawansowane maszyny tnące laserowo oraz maszyny, które wymiarują, wycinają, składają, zamykają i adresują paczki samodzielnie, aby spełnić wymagania różnych klientów.

Jaka jest przyszłość logistyki e-commerce?

Czeka nas wiele zmian w branży logistycznej. Aby zaspokoić potrzeby klientów i gonić za konkurencją firmy będą organizować coraz więcej procesów optymalizacyjnych. Przewozy towarów stają się coraz bardziej złożone, a klienci oczekują, że ich zamówienia będą realizowane szybko i skutecznie. Dzięki postępowi w logistyce,klient ma do wyboru wiele opcji dostawy.

,Dzięki temu rośnie jego lojalność wobec sprzedawcy. Ekologiczna świadomość klientów oraz samego biznesu będzie pchać firmy do zupełnie nowych kierunków. Poza ekologią, w branży modowej, internet rzeczy z technologią RFID stanie się standardem identyfikacji i komunikacji z obiektami i ludźmi, oszczędzając czas i umożliwiając pełną kontrolę nad przychodzącymi i wychodzącymi przesyłkami.  Magazyny coraz częściej będą zautomatyzowane. 

Wschodzące technologie, takie jak blockchain, big data, Internet rzeczy i 5G będą kluczowe dla efektywnej i bezpiecznej wymiany informacji oraz optymalizacji procesów. Coraz bardziej będzie się też zwracać uwagę na pakowanie towarów, aby były przyjazne oraz tanie! Dostępne innowacje będą dalej rozwijane i przekształcane, aby jak najwydajniej służyć organizacjom. Czeka nas prawdziwa automatyzacyjna rewolucja, która będzie miała na uwadze nie tylko wsparcie biznesu, ale i środowiska.

Więcej w książce „Przyszłość e-commerce dla fashion i beauty”

Wszystkie informacje z powyższego artykułu pochodzą z najnowszej pozycji od agencji Kammedia. Poza kwestiami logistycznymi przeczytamy też tam o AI, VR, NFT, metaverse, D2C, D2A, Live shopping, wirtualnych istotach, biometrycznych płatnościach czy szafie drukującej ubrania! Nie brakuje tam też wiedzy na temat Pokolenia Z i Alfa! O tym wszystkim w e-commerce przeczytasz w najnowszej książce Kamili Gębik

Sprawdź też konferencję Przyszłość E-commerce. Z kodem MOBILE15 masz 15% rabatu! Zarejestruj się już teraz!

Udostępnij

Mobile Trends

Zobacz także