AR dynamicznie się rozwija. Garściami czerpać mogą z niej edukacja, rozrywka czy handel. Rzeczywistość rozszerzona ma też swoje zastosowanie w logistyce. Firmy logistyczne odnoszą bardzo praktyczne korzyści z rozwiązań AR. Czemu? Dane i paczki na magazynie to coś, co niełatwo zdigitalizować w stu procentach. Normalnie człowiek musiałby sam rozprawić się z tym zadaniem, ale AR skutecznie ułatwia mu pracę. Jak technologia AR pomaga magazynierom?
Może Cię zainteresować: AR w retail, czyli jak rozszerzona rzeczywistość pomaga w handlu detalicznym
Powszechnie stosowaną metodą znajdywania i identyfikacji towarów w magazynie jest „pick by paper”. Co to oznacza? Dosłownie, wybrane za pomocą papieru. Użytkownicy magazynu korzystając z wydrukowanych kartek, namierzają konkretne regały, odhaczają ściągane produkty, aktualizują inne dokumenty, na podstawie których później będą tworzone inwentaryzacje. Oznacza to tony kartek, wśród których bez ustanku trzeba zwracać uwagę nie tylko na poprawność zlecenia, odpowiedni dobór produktu, ale też szereg innych czynności zapewniających aktualizację stanu magazynowego. Proces ten można zautomatyzować i w dużej części udaje się tego dokonać, dzięki AR.
Z jakich urządzeń AR korzysta się w logistyce
Spoglądając na wpis firmy Mecalux, zajmującej się technologiami magazynowymi dostrzega się kilka wariantów narzędzi AR w logistycznym kontekście. Większość z urządzeń stanowią wearables, czyli technologie ubieralne na ciało.
Do wearables zaliczyć moglibyśmy zarówno smartwach, smartband jak i pierścionek z laserem czy projektorem. Będą to także inteligentne okulary czy zestaw słuchawkowy. Ten rodzaj technologii nie ogranicza ruchu oraz pomaga w prowadzeniu kilku czynności jednocześnie, co znacznie ułatwia pracę z kontakcie z ciężkimi lub nieporęcznymi przedmiotami. Także w kontakcie z dużym hałasem czy w trakcie pośpiechu, gdy mamy ograniczoną możliwość refleksji, wygoda rozwiązań wearable również okazuje się pomocna.
Najczęściej w branży stosuje się słuchawki z mikrofonem, które dają instrukcje głosowe i potwierdzają realizację zadań.
Coraz częściej można też zobaczyć okulary z funkcją rzeczywistości rozszerzonej, które rozpoznają produkty oraz dają instrukcje na wirtualnym ekranie co do dalszego postępowania. Okulary mogą też pomagać w kompletowaniu zamówień dzięki wyświetlaniu listy wprost przed oczyma operatora.
Podobnymi funkcjonalnościami odznacza się ubierany komputer. Można go nosić na ręce. Urządzenie przypomina tablet, ma dotykowy ekran, który wyświetla polecenia i pozwala na zatwierdzanie wykonanych już zadań. Komputer często współpracuje z innymi urządzeniami, np. skanerem pierścionkowym.
Skaner pierścionkowy również znajdziemy na wyposażeniu niektórych magazynów. To miniaturowy czytnik kodów kreskowych, którego nie trzeba trzymać w osobnej ręce, a na palcu. Perścionek ten jest lżejszy od skanera, nie krępuje ruchu oraz jest mniejsze prawdopodobieństwo jego zgubienia czy zniszczenia. Z racji swoich gabarytów, urządzenie potrzebuje też mniej energii, a większość modeli pasuje zarówno lewo- jak i praworęcznym.
System AR w logistyce
Technologia AR w logistyce stanowi system telematyczny, pisze Bartosz Bukała w artykule pt. “Rzeczywistość rozszerzona jako technologia wspierająca telematykę w logistyce”. Mowa o systemie „pick by vision”.
Rozszerzoną rzeczywistość wykorzystuje się najczęściej do zarządzania magazynem, głównie w kontekście przyjmowania zamówień i wydawania towarów do magazynu. Korzysta się tutaj z detektorów, które skalibrowane są z odpowiednim systemem śledzenia i rozpoznawania towarów na półce. Detektor komunikuje się z głównym programem zarządzającym magazynem i wskazuje ile sztuk danego towaru znajduje się w danej chwili na magazynie. Następnie podpowiada miejsca i optymalne drogi wydawcze.
Jak to dokładnie działa?
Na początku w systemie pojawia się zgłoszenie, którego celem jest wydanie produktu. Wtedy osoba zajmująca się obsługą magazynu przesyła dane o produkcie do osoby odpowiedzialnej za przyniesienie towaru do wydania. Pracownik ten ma na sobie okulary AR oraz system nawigacyjny. Nawigacja sprawdza pozycję pracownika i na tej podstawie pokazuje mu kierunek, w którym jest półka z towarem zapisanym w zamówieniu. To nie koniec. W momencie zbliżania się do produktu, pracownik zobaczy w rozszerzonej rzeczywistości elementy kierunkujące go do dokładnego umiejscowienia towaru. Następnie system nawigacyjny określa najszybszą drogę powrotną do miejsca przekazania towaru.
Co więcej, system ten z powodzeniem można wykorzystywać przy wielu produktach jednocześnie. Wówczas procedura będzie wyglądać tak samo, ale system na bieżąco będzie określał optymalnie najkrótsze ścieżki dotarcia i zebrania wszystkich produktów do miejsc wydań.
Zalety AR w takim systemie
Jak widzimy, AR przyspiesza pracę, gdyż ogranicza czas potrzebny na szukanie, sprawdzanie i generalnie myślenie. Podpowiada też lokalizację i drogi dojścia do oczekiwanych punktów, co ma znaczenie. Najcenniejszym zasobem w logistyce jest właśnie czas, bo czas to pieniądze. Niech rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie zgubił się na osiedlu z identycznymi blokami. Ba, często gubimy się w samej Ikei.
Co ma powiedzieć pracownik, zwłaszcza nowy, który mija kilometrowe regały z pudłami. W wielkich magazynach może okazać się to nie do ocenienia. W końcu klient żąda natychmiastowej wysyłki. Co więcej, system nie ogranicza percepcji pracownika, więc ten w każdej chwili ma świadomość tego co się dzieje i może zweryfikować prawidłowość sugestii idących z systemu.
AR w szkoleniach logistycznych
Skoro mowa o nowych pracownikach, AR nie musi służyć tylko do operacji czynnych. To także świetne narzędzie szkoleniowe. Idealne środowisko do biernych akcji – testowych. Za pomocą wirtualnych elementów graficznych, system jest w stanie instruować oraz opisywać poszczególne elementy w dowolnym momencie procesu.
Szkoły zawodowe również mogłyby wykorzystywać AR, żeby pomóc uczniom w szybszym zrozumieniu przyszłej pracy i zmniejszeniu liczby potencjalnych błędów. Człowiek szybciej uczy się na błędach, fakt. Może je jednak popełnić w świecie cyfrowym bez konsekwencji w świecie fizycznym.
W Polsce, z AR korzysta chociażby CNK, czyli Nowoczesne Centrum Szkoleniowe w Gdańsku i Gdyni. Pomaga ono swoim uczniom w orientacji w przyszłym miejscu pracy, dzięki zapoznawaniu ich z warunkami panującymi w porcie oraz ze sprzętem wykorzystywanym w logistyce portowej.
Sposoby użycia AR w logistyce
Jak już wiemy, AR może służyć edukowaniu i szkoleniu oraz pomaga w magazynowaniu towarów. Na blogu Transition Technologies PSC czytamy, że to niejedyne metody wykorzystania AR w praktyce logistycznej.
1. Planowanie przestrzenii
Jednym z największych wyzwań magazynierów jest takie ustawienie towarów, aby przestrzeń jaką zajmują była jak najmniejsza. To proste. Im więcej miejsca, tym więcej paczek się zmieści. Niestety powiedzenie o pieszczeniu i mieszczeniu dodatkowych centymetrów nie sprawdza się tak dobrze w życiu, jak w memach. Zatem każdy metr powierzchnii magazynu musi być dobrze zaplanowany. Technologia ułatwiająca planowanie przestrzeni z pewnością przypadłaby do gustu planerom. Tak się składa, że AR może pomóc w porządkowaniu przestrzeni oraz testowaniu konkretnego ułożenia.
Technologia pozwala nam na realną przestrzeń nałożyć hologramy 3D. Może dotyczyć to regałów, narzędzi, wózków, sprzętów operacyjnych ale też samych paczek i produktów. Zapisanie tych elementów w systemie i trzymanie się tego planogramu pozwala też doprowadzić do systemu, który zaobserwowaliśmy kilka akapitów wyżej. Pracownicy wykładają i wybierają towar z miejsc, które mają wydzieloną własną przestrzeń, co przyspiesza pracę i redukuję ryzyko pomyłek i rozmyślania nad ich ułożeniem. Technologia AR może też pomóc w zarządzaniu zwrotami czy w tworzeniu zestawów.
2. Zarządzanie i dystrybucja dokumentów
Skoro mowa o pomyłkach, to nie zapominajmy o stertach kartek. Choć większość magazynów dysponuje własnymi systemami cyfrowymi do zarządzania zasobami, w dużej mierze opierają się jednak na systemie papierowym.
Pracownicy biegajacy z dokumentami, drukującymi WZ („WuZetki” to wydania zewnętrzne, z którymi można się spotkać często na stacjach benzynowych) czy przepisującymi dane z systemów do protokołów to ogromne ryzyko popełnienia błędu, zniszczenia dokumentu czy celowego zaniechania. Każdy niespodziewany błąd często wiąże się z ogromnymi kosztami i kaskadą czynności, które trzeba naprawić. AR może ułatwić zarządzanie informacjami w formie cyfrowej.
Pracownik może za pomocą interfejsu głosowego, bez używania rąk, aktualizować dokumenty oraz zarządzać nimi w systemie. Co więcej, system można zaprojektować w taki sposób, że będzie instruował pracownika co jest potrzebne do prawidłowego wystawienia danego dokumentu oraz jego dalszej dystrybucji, co przyda się zabieganym doświadczonym pracownikom, ale też tym nowym, którzy jak na tacy, mają dostęp do wszystkich informacji.
Podsumowanie
AR to przyszłość wielu gałęzi przemysłowych. Znacznie ułatwia edukację praktyczną oraz wykonywanie obowiązków. Zarówno na poziomie strategicznym koncepcyjnym, jak i działaniem operacyjnym wspiera każdy element procesu. W logistyce przyspiesza wykonywanie obowiązków oraz potęguje efektywność magazynierów. Pełne wdrożenie AR może znacznie ułatwić procedowanie dostaw oraz wspomóc skomplikowane procesy magazynowe ograniczając ryzyko błędów.