E-commerce, czyli handel elektroniczny to ten element handlowej działalności skupiającej się na obsłudze narzędzi internetowych. Mowa o stronie internetowej, social media czy marketplace’ach. Szybkie wzrosty w e-commerce świadczą o coraz większym zainteresowaniu zakupami w sieci, co mocno rozwija branżę, ale generuje potrzebę specjalistów nią zarządzających. Okazuje się, że w związku z ogromem obszarów, jakimi pała się e-commerce, firmy same nie wiedzą kogo do końca potrzebują.
Na początku warto zdać sobie sprawę, że to jak nazywa się dane stanowisko nie ma wpływu na kompetencje jakie wymagane są od danego człowieka, który się o nie ubiega. Kwestia nazewnictwa pozostaje tylko po stronie firmy, która dany wakat tworzy, a zakres obowiązków wynika z potrzeb. Często zakres obowiązków w ogłoszeniach o pracę wynika też z braku wiedzy, jeśli to stanowisko jest dla firmy nowe, a wynika z przeświadczenia czym dana osoba powinna się zająć. Stąd też nazwa e-commerce managera, specjalisty ds. e-commerce czy koordynatora sklepu internetowego może odnosić się do całkowicie różnych wyobrażeń na temat zadaniowości takiej osoby w tej konkretnej firmie.
Kto to jest e-commerce manager?
Nie zmienia to faktu, że firmy działające w e-commerce mają realne zapotrzebowanie na konkretne umiejętności. Choć niejednokroć ilość oczekiwań może być odrobinkę fantazyjna względem jednostki, tak specjaliści są jak najbardziej mile w e-commerce widziani. Branża handlu internetowego rozwija się bez ustanku. Obserwuje się to poprzez wzrost sprzedawanych artykułów, wzrost marketingu internetowego oraz zwiększenie bytu konkurencji. Sklep, który działa w internecie to już nie tylko strona internetowa. Często są to marketplace’y, media społecznościowe, marketing SEM, działania SEO, współpraca z influencerami, obsługa CRM, tworzenie strategii sprzedażowej i posprzedażowej, łącznie z obsługą klienta. Ale e-commerce to także logistyka, magazynowanie, dostawcy oraz administracja.
E-commerce manager to osoba odpowiedzialna za zarządzanie sklepem internetowym oraz całym procesem sprzedaży w e-commerce. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby sklep był atrakcyjny dla klientów i aby proces zakupów był łatwy i przyjemny dla nich.
Do obowiązków e-commerce managera należą:
- opracowywanie strategii marketingowych i sprzedażowych dla sklepu internetowego,
- prowadzenie działań reklamowych, takich jak kampanie Google AdWords czy reklamy na portalach społecznościowych,
- opracowywanie ofert specjalnych i promocji,
- prowadzenie analizy rynku i konkurencji,
- zarządzanie treściami na stronie sklepu oraz aktualizacja produktów i cen,
- obsługa klientów oraz rozwiązywanie ewentualnych problemów związanych z zakupami,
- prowadzenie statystyk i analizy wyników sprzedaży.
E-commerce manager powinien posiadać dobre umiejętności z zakresu marketingu internetowego oraz znać się na technologiach e-commerce. Ważna jest również umiejętność obsługi narzędzi analitycznych oraz posługiwania się językiem HTML i CSS. Coraz częściej wymaga się też od niego znajomości zagadnień UX/UI.
Specjalista nie musi być mangerem
Mądre firmy, które długo działają na rynku, stanowczo odgradzają stanowiska specjalistyczne od managerskich. Zarówno specjaliści, jak i managerowie muszą posiadać ugruntowaną wiedzę. Z tym, że specjaliści penetrują konkretne obszary, a managerowie powinni czerpać z ich kompetencji w myśl tworzonej przez siebie strategii. Manager będzie bardziej skupiony na zespole i wynikach, a specjalista na realizacji określonych zadań w e-commersowej machinie.
Dlaczego bycie managerem w IT jest trudne?
Jeśli chodzi o ogólne tendencje na rynku IT, to warto pamiętać, że branża ta charakteryzuje się bardzo szybkim tempem rozwoju i co chwilę pojawiającymi się nowymi technologiami. To może prowadzić do sytuacji, w której niektóre firmy i pracownicy nie są w stanie nadążyć za zmianami i tracą na rynku. Ważne jest więc, aby stale rozwijać swoje kompetencje i być na bieżąco z nowinkami technologicznymi, aby móc sprostać wymaganiom rynku.
Firmy same nie wiedzą czego chcą?
Edyta Winkel na łamach serwisu nowymarketing.pl pisze o pewnym paradoksie. Dyrektorka e-commerce w firmie Jurga zauważa, że w kraju, w którym większość obywateli ma dostęp do światowych marketplace’ów, a ponad 80% Polaków deklaruje zakupy robione przez Internet, nie ma pracowników, którzy mogliby obsłużyć tę sprzedaż.
„Z moich osobistych doświadczeń wynika, że e-commerce manager w wielu firmach jest tak naprawdę każdym i nikim. Jest jednocześnie sprzedawcą, marketingowcem, SEO-owcem, UX-owcem, troszkę deweloperem, ale żeby umiał w marketplace i żeby znał języki, najlepiej z 6. Niech wie, jakie przepisy obowiązują za granicą i niech potrafi złożyć deklarację recyklingu opakowań, niech wygeneruje sobie EANy, niech sprawdzi, czy paczka została dostarczona i odpowie na reklamację, niech wie, jak wygląda proces logistyczny, wdroży go w firmie, a w „wolnej chwili” mógłby pomóc spakować paczki, jednocześnie niech rozumie cały proces wdrożenia od A do Z, niech pamięta jakie wymagania ma FBA w Amazonie i jakie wymiary mieszczą się do paczkomatu, niech zna się na negocjacjach i ciągle szkoli w produktach, żeby mógł doradzać klientowi, niech nie „woła” za dużo na reklamy PPC, bo przecież ileż można inwestować i niech koniecznie, ale naprawdę koniecznie ma ogromną wiedzę o social mediach, nie może także zapomnieć o relacjach z klientami – kontakt to podstawa! Niech szuka możliwości finansowania i pamięta, żeby być na bieżąco ze wszystkimi zmianami w prawie, ale niech też zważa, że ma 8-godzinny dzień pracy i powinien się wyrabiać, bo przecież wprowadził już wszystkie produkty, więc czym takim on się tam zajmuje.”.
— Edyta Winkel, E-commerce Director w Jurga.
Jak widzimy, firmy mają duże oczekiwania, którym większość ludzi nie jest w stanie zwyczajnie sprostać. Nie przy takiej ilości wiedzy jaką trzeba zgłębić w rozwijających się dziedzinach. GenZ również ustawia wysoko poprzeczkę, deklarując, że nie ma zamiaru poświęcać pracy zawodowej więcej czasu niż to konieczne, a trend quiet quitting, który jest skutkiem wypalenia, doprowadza do oddalenia się od kultury pracy. Dawniej może i managerowie godzili się na lawirowanie po wielu obowiązkach. Dzisiaj w gąszczu specjalizacji potrzeba generalistycznego umysłu, który połączy je w całościową taktykę.
E-commerce manager powinien być osobą, która zna e-commerce w kontekście procesów, narzędzi oraz ludzi. Powinien także sprawnie obracać się w branży, poznawać ludzi, agencje, freelancerów oraz kancelarie. E-commerce manager powinien mieć umiejętność oceny rynku, czyli konkurencji, trendów i sytuacji wewnętrznej, a świadomość możliwości jakie daje e-commerce powinny trzymać mu otwarte furtki w wyznaczaniu strategii. Ecommerce manager nie musi umieć wszystkiego. Wystarczy, że umie zaufać odpowiednim specjalistom, którym wskaże konkretne działania w projekcie.