Konferencje

Globalna transformacja handlu elektronicznego. O sile strategii transgranicznej

W obliczu trudności ekonomicznych, coraz bardziej uciążliwej inflacji oraz niepewności rynkowej, wiele przedsiębiorstw znajduje przestrzeń do rozwoju w transgranicznym handlu elektronicznym. Również polskich! Według Cinkciarza, głównym motywem rozszerzenia działalności jest dążenie do zwiększenia dochodów, co deklaruje 43% ankietowanych. Aż 31% sprzedawców reaguje na wzmożony popyt z nowych kierunków, podczas gdy 18% zbadanych osób planowało ekspansję handlu zagranicznego online już od początku swojej działalności w branży. Nic w tym dziwnego! Statystyki do wzrostu są bardzo optymistyczne.

Cross-border to jeden z najistotniejszych trendów w sprzedaży online, zarówno dla firm B2B, jak i B2C. Forrester już w 2022 roku szacował, że wartość transgranicznego handlu elektronicznego stanowiła 20% całego handlu elektronicznego. Dzisiaj przewiduje się, że globalny rynek cross-border e-commerce B2C osiągnie wartość 8 bilionów dolarów amerykańskich do 2030 roku. W 2021 wartość ta wynosiła około 785 miliardów dolarów. Specjaliści z UnityGroup podkreślają, że cross-border commerce to jeden z ważniejszych elementów omnichannel, jako kolejny kanał dotarcia do nowych, zagranicznych klientów. Sami klienci podążają mocno za tym trendem.

– Jednym z pogłębiających trendów jest sprzedaż międzynarodowa. Klienci otwierają się na kupowanie produktów również z rynków zagranicznych. Aby rozwinąć markę i ułatwić potencjalnym konsumentom znalezienie sklepu internetowego warto dostosować platformę pod względem prawnym, wprowadzenia odpowiednich wersji językowych, dostosowania form wysyłki czy obsługi zamówień w różnych walutach – zauważyła Michalina Fobka, partnership managerka z Grupy iCEA.

Co stoi za tym rozwojem?

Wzrosty w wartościach transakcji zagranicznych spodowane są przede wszystkim rozwojem infrastruktury telekomunikacyjnej i wzrostem dostępu do Internetu na całym świecie. W 2020 roku liczba kupujących w ecommerce gwałtownie wzrosła, by w konsekwencji pandemii przekroczyć 3,4 miliarda.

Swoim wpływem może pochwalić się także rozwój technologii, który ułatwiajł międzynarodowe zakupy online. Mowa głównie o portfelach cyfrowych i płatnościach transgranicznych czy rozwiniętej wysyłce towarów.

Nie bez znaczenia pozostała także zmiana zachowań konsumenckich. Przewiduje się, że rosnąca penetracja Internetu i rosnące wykorzystanie smartfonów przyczynią się do rozwoju rynku e-commerce. Rosnące wykorzystanie Internetu i smartfonów powoduje zmianę preferencji konsumentów w kierunku zakupów online. A już dzisiaj klienci otwierają się na z zagranicznych sklepów, czego dowodem jest sukces Amazona, eBaya, Asosa czy chińskich platform typu Alibaba czy Aliexpress.

Sprzedaż zagraniczna w Polsce

Serwis ITwiz przytacza badanie PayPal eCommerce Index, pokazujące, że w 2022 roku nawet 33% obrotów polskich sprzedawców generowanych było przez zagraniczne zamówienia online. To wynik wyższy od średniej europejskiej wynoszącej 29%. A według Głównego Urzędu Statystycznego sprzedaż zagraniczna polskich przedsiębiorców w 2023 r. sięgnęła 61,47 mld zł.

Gdzie Polacy za granicę patrzą?

Z raportu „Cross-border e-commerce w 2023 roku – wyzwania i perspektywy handlu bez granic”, dowiadujemy się, że polscy przedstawiciele sektora oferują swoje usługi w różnych krajach na całym świecie. Największe zainteresowanie skupia się na rynku niemieckim, gdzie 22% ankietowanych skierowało swoje oferty. Kolejnymi popularnymi destynacjami są pozostałe kraje Unii Europejskiej – 13%, oraz europejskie państwa spoza obszaru UE – 8%. Jedynie 7% respondentów z Polski próbuje zaistnieć na rynku e-commerce w Stanach Zjednoczonych.

Potwierdza to prognoza Technavio wskazująca na dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Saldo międzynarodowych obrotów bieżących w czerwcu zamknęło się nadwyżką 2,4 mld euro. Polska uzyskała kolejny raz dodatni bilans w handlu towarami (1 mld) oraz rekord w usługach (4,1 mld). Eksport usług osiąga niemal dwucyfrowy wzrost. Wartość eksportu towarów do strefy euro wzrosła o 4,5%. Równocześnie rozwija się handel z Ukrainą oraz pozostałymi państwami regionu. Wzrost w tej grupie wyniósł 27,4%.

– Polski rynek e-commerce nadal jest nienasycony, wciąż jest w fazie tworzenia. Mamy duży marketplace w postaci Allegro, ale też próby wejścia gigantów światowych – raczej udany Amazona i ten, który okazał się klapą, czyli Shopee. Jednak to nie tylko najwięksi stanowią dziś o sile wzrostu polskiego handlu w internecie. Od czasu pandemii widzimy, że na masową skalę sprzedaż internetową rozpoczynają sklepy stacjonarne i ten czynnik będzie napędzać popyt na rynku e-commerce w Polsce w najbliższych latach – diagnozuje Tomasz Niedźwiecki z TakeDrop.pl.

Jak dokonać skutecznej ekspansji transgranicznej?

Aby osiągnąć sukces, firmy muszą podjąć szereg strategicznych kroków. Identyfikacja potencjalnych rynków, dostosowanie strategii marketingowej oraz logistycznej, a także budowanie zaufania klientów stanowią kluczowe elementy tego procesu.

1. Identyfikacja perspektywicznych rynków

Wyszukiwanie i analiza rynków docelowych stanowi fundament ekspansji transgranicznej. Przy wyborze krajów czy regionów warto brać pod uwagę nie tylko wielkość rynku, ale także kulturę zakupową, preferencje konsumentów oraz regulacje handlowe. Kluczowe jest zrozumienie, jakie produkty czy usługi są poszukiwane na danym rynku i jakie mogą być bariery czy ułatwienia w wejściu na niego.

2. Dostosowanie strony i materiałów marketingowych do różnych kultur

Niezwykle istotne jest dostosowanie strony internetowej, opisów produktów oraz materiałów marketingowych do języka i kultury regionów docelowych. To nie tylko tłumaczenie, ale także adaptacja do lokalnych zwyczajów, preferencji czy sposobów komunikacji. Unikalne cechy kulturowe mogą mieć znaczący wpływ na sposób odbioru oferty przez klientów.

3. Oferowanie lokalnych opcji płatności i walut

Klienci z różnych regionów mają preferencje odnośnie metod płatności. Zapewnienie różnorodności opcji płatności, uwzględniając lokalne systemy płatności i waluty, zwiększa komfort i zaufanie klientów, zachęcając ich do dokonywania zakupów.

– Każde państwo cechuje się swoją specyfiką i innymi preferencjami klientów dotyczącymi wyboru metod płatności. Jest to wręcz nowe narodowe kryterium finansowej odrębności. Zagraniczni klienci często korzystają z lokalnych sposobów płacenia, które w niektórych krajach są popularne, a w innych zupełnie nieznane. Brak tych metod na platformie sprzedażowej może niektórych wręcz zniechęcać do zakupu, doprowadzając do porzucenia koszyka, a dany sklep zaszufladkować jako mniej wiarygodny – wskazuje Robert Błaszczyk z Cinkciarz.pl.

4. Optymalizacja logistyki międzynarodowej

Skuteczna logistyka międzynarodowa to klucz do udanej ekspansji transgranicznej. Optymalizacja procesów wysyłki, magazynowania oraz obsługi zwrotów jest niezbędna dla zapewnienia szybkich, bezproblemowych dostaw. Dodatkowo, wartościowe śledzenie przesyłek jest istotne dla zadowolenia klientów.

5. Zoptymalizowane listy produktów pod wymogi lokalne

Dokładne dopasowanie prezentacji produktów do lokalnych preferencji i potrzeb klientów jest kluczowe. To nie tylko modyfikacja języka, ale także uwzględnienie specyficznych cech, funkcji czy korzyści, które są istotne dla danego rynku.

6. Wykorzystanie platform e-commerce transgranicznie

Korzystanie z platform e-commerce z dostępem do różnych rynków jest strategią ułatwiającą ekspansję transgraniczną. Wybór właściwej platformy, która umożliwia globalną sprzedaż, może znacząco przyspieszyć proces wejścia na nowe rynki.

– W dzisiejszym globalnym e-commerce, elastyczność i skalowalność są kluczowe dla sukcesu na międzynarodowych rynkach. Właśnie tu headless staje się niezwykle ważnym narzędziem dla firm, które dążą do ekspansji za granicę. Oddzielenie warstwy prezentacji od funkcjonalności biznesowych pozwala na szybsze dostosowanie witryny do różnych kultur, języków i preferencji zakupowych na różnych rynkach. Ta elastyczność w prezentacji treści na różnych platformach oraz urządzeniach staje się kluczowym elementem budowania globalnej marki – tłumaczy Daniel Parzych, odpowiedzialny za projekt Heseya.

7. Budowanie zaufania poprzez recenzje klientów

Pozytywne opinie i recenzje od klientów z danego regionu mają ogromne znaczenie dla zbudowania zaufania. Systematyczne zbieranie opinii, prezentowanie ich na stronie oraz odpowiednie zarządzanie reputacją marki przekłada się na większą wiarygodność.

8. Realizacja ukierunkowanych kampanii marketingowych

Kampanie marketingowe muszą być dopasowane do specyfiki danego rynku, uwzględniając preferencje i zachowania konsumentów. Personalizacja komunikacji oraz wykorzystanie kanałów, które są skuteczne w danym regionie, są kluczowe dla sukcesu kampanii.

9. Wsparcie Klienta w wielu językach

Skuteczna obsługa klienta w wielu językach to nie tylko podstawa zrozumienia potrzeb klientów, ale także budowania relacji opartych na zaufaniu i zadowoleniu z usług.

10. Dbałość o lokalne przepisy i wymogi przewozu towarów

Znajomość lokalnych regulacji, podatków, oraz przepisów dotyczących importu i eksportu jest niezbędna dla uniknięcia problemów prawnych czy celnym w trakcie ekspansji na nowe rynki.

Rozwinięcie tych aspektów jest kluczowe dla skutecznej ekspansji transgranicznej w handlu elektronicznym, zapewniając firmy solidne fundamenty do osiągnięcia sukcesu na globalnych rynkach.

AI może sporo namieszać w temacie

Strategia transgraniczna w handlu elektronicznym staje się kluczowym elementem transformacji biznesowej. Dzięki niej firmy mają szansę na dotarcie do szerszej grupy klientów na całym świecie, zwiększenie rozpoznawalności marki i generowanie stabilnych, globalnych przychodów. W dobie globalizacji, wykorzystanie tej strategii stanowi szansę na osiągnięcie długoterminowego sukcesu w zmieniającym się środowisku biznesowym.

– Wprowadzenie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji do swojej platformy e-commerce może znacząco ułatwić procesy operacyjne, zoptymalizować działania marketingowe oraz zapewnić lepsze doświadczenia zakupowe dla klientów na międzynarodowych rynkach e-commerce. Nie wspominając o mozolnych jak dotąd tłumaczeniach czy lokalizacji treści, które mogą teraz dowolnie odbywać się na zasadach właścicieli sklepu – powiedzial Jakub Król, Head of AI w Escola.

Udostępnij

Zobacz także