Używane produkty są popularne jak nigdy wcześniej. Przyczyny tego zjawiska są złożone, ale wyróżnić można kwestie ekologiczne, modę na vintage oraz rosnącą rolę kobiet w gospodarce. Takie wnioski znaleźć można w raporcie „Trend na recommerce” przygotowanym przez agencję marketingową Cyrek Digital.
Handel rzeczami używanymi w ostatnich latach stał się niezwykle popularny. Wiele osób pokochało produkty z drugiej ręki za unikatowość, wysoką jakość w często niskiej cenie oraz ekologiczność. Ankietowani w raporcie „Trend na recommerce” podkreślali, że handel towarami używanymi jest dla nich nie tylko okazją na dodatkowy zarobek, ale również hobby.
Wzrost popularności rzeczy używanych widać po deklaracjach zakupowych badanych.
W 2022 roku 39% kupowało je częściej niż wcześniej. Na pytanie o przyszłą aktywność 50,5% odpowiedziało, że będzie to robić z taką samą częstotliwością, a 31% planuje kupować produkty z drugiej ręki częściej. Na tej podstawie można przypuszczać, że zainteresowanie recommerce w najbliższych latach utrzyma się na stabilnym poziomie, a wiele wskazuje, że wzrośnie.
Jednym z powodów jest większe zainteresowanie modą vintage.
Platformy recommerce oraz wszelkiego rodzaju lumpeksy i komisy dają dostęp do bardzo cenionych produktów retro. Najbardziej jest to widoczne na przykładzie ubrań. Są one najczęściej kupowanymi i sprzedawanymi towarami w branży recommerce – kupuje je 83% badanych, sprzedaje 79%. Jasno pokazuje to rozmiary tej mody.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na rosnącą popularność sektora recommerce są kwestie klimatyczne.
Zakup i sprzedaż używanych rzeczy wiążą się z mniejszym śladem węglowym oraz ograniczeniem zużycia surowców, co w świecie globalnego ocieplenia i malejących zasobów ma duże znaczenie. Aspekty ekologiczne podkreślało wielu badanych.
Popularność recommerce wynika także z działalności kobiet.
Nie tylko najczęściej kupują, ale też sprzedają używane rzeczy, napędzając rozwój sektora. Oprócz tego napędzają zmiany społeczne np. w podejściu do produktów z drugiej ręki (nie są już postrzegane jako symbol biedy) czy sprawach związanych z klimatem i ochroną środowiska.
Powyższe wnioski oraz szereg innych interesujących informacji można znaleźć w raporcie „Trend na recommerce”. Zapraszamy do lektury i dzielenia się komentarzami z innymi. Raport można znaleźć pod tym adresem.