Konferencje
Mobile Trends

Będziemy kupować przez streaming na żywo? Co to jest live Commerce?

Fenomen sprzedaży na żywo rozkwita na międzynarodowej arenie handlowej. Oferuje unikalną promocję produktów dzięki wykorzystaniu dynamicznych płatności, konkursów, atrakcyjnych zniżek czy programów lojalnościowych. Pierwotnie zyskał popularność w Chinach, gdzie wpływowi influencerzy przyciągają tłumy podczas transmisji sprzedażowych. Teraz zaczyna zdobywać uznanie w Polsce. Choć pewnie nie każdy sklep odnajdzie się w tej formule.

Jak czytamy w „Przewodniku po Live Commerce” od firmy Live Market, handel video na żywo narodził się w Chinach w 2016 roku, kiedy e-commerce modowy Mogjie wdrożył na swojej platformie live-streaming. Zrobił to głównie po to, by móc prezentować swoje towary klientom. Chwilę później Alibaba wystartowała z Taobao Live. Do ekosystemu zaczęły dołączać aplikacje dotąd skupione na rozrywce i krótkich video jak Kuaishou czy Douyin (chińska wersja TikToka).

Według raportu McKinsey “Ready for prime time? The state of live commerce”, live stał się głównym formatem zakupów w Chinach, z Douyin i Taobao Live na czele. W Chinach aż 88% częstych użytkowników live commerce korzysta z Douyin, a 61% z Taobao Live. Spicy Mobile przytacza dane iResearch wedle, których w 2022 roku segment live ma tam odpowiadać za ponad 20% rynku e-commerce. Generuje zatem miliardy juanów zysku i przyciąga przed ekrany miliony użytkowników. 

Dlaczego w Chinach jest to takie popularne?

Live Selling otwiera przed przedsiębiorcami nowe perspektywy w zakresie sprzedaży, umożliwiając im prezentację i demonstrowanie produktów na żywo, z interaktywnymi elementami. Klienci mogą uczestniczyć w transmisjach na bieżąco, zadawać pytania, udzielać komentarzy i korzystać z ekskluzywnych ofert. Dzięki szybkim płatnościom, konkursom i programom lojalnościowym, proces zakupowy staje się jeszcze bardziej atrakcyjny dla potencjalnych nabywców.

Na sukces w Chinach wpłynęło wiele czynników. Powinniśmy wiedzieć, że chiński rynek handlu internetowego jest wysoce rozwinięty. Chiński konsument to także wprawiony koneser treści wideo w internecie. W trzecim kwartale 2022 roku, Statista zanotowała, że chińscy użytkownicy codziennie poświęcali średnio 5 godzin i 25 minut na korzystanie z internetu. Nie stronią oni od livestreamów. Do grudnia 2022 roku aż 70% chińskich użytkowników wyraziło zainteresowanie transmisjami na żywo. Najpopularniejszymi rodzajami treści przesyłanych strumieniowo na żywo były e-commerce i gry. E-commerce przyciągnął blisko 515 milionów widzów. 

W Chinach mamy też do czynienia z ogromnymi influencerami, którzy dołożyli swoją cegiełkę, własnoręcznie prowadząc “lajwy” sprzedażowe. Pokazują to dane, w których aż 76% chińczyków najczęściej oglądało na żywo filmy rozrywkowe i treści związane z żywnością. Użytkownicy, którzy funkcjonują w dojrzałym rynku sprzedażowym z większą otwartością spoglądają na nowinki w zakupach online.

Czy w Polsce zaobserwujemy sukces live commerce? 

W Azji konsumpcja wideo online jest najwyższa. Chińczycy w 2021 roku poświęcali na to średnio 177 minut dziennie. Podczas gdy w Polsce było to zaledwie 70 minut. Mimo to, widzieliśmy próby wprowadzenia nowej formy sprzedaży. Bez zaskoczenia, nie osiągnęły jednak takiej popularności jak w Chinach. Co więcej, 57% użytkowników live commerce w Chinach korzysta z tego formatu zakupów od ponad trzech lat, podczas gdy w Europie ten odsetek wynosi zaledwie 5-7%.  W Europie dominują takie platformy jak Facebook, Instagram, YouTube i TikTok.

Według Pauli Przegiętki, Sales Manager z firmy Vonage, Live Commerce w Polsce przeżyje jeszcze swój szczytowy okres. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele znakomitych narzędzi, które umożliwiają przedsiębiorcom rozpoczęcie przygody z transmisjami sprzedażowymi.

– Mimo że w Polsce i Europie live commerce nie jest jeszcze tak popularny jak w Chinach, widzimy ogromny potencjał dla tego formatu. Główną zaletą live commerce jest możliwość interakcji w czasie rzeczywistym z klientami, co pozwala na budowanie głębszych relacji i zwiększenie zaufania do marki. Ponadto, według raportu McKinsey, live commerce oferuje nawet dziesięciokrotnie wyższe wskaźniki konwersji w porównaniu z tradycyjnym e-commerce – mówi Daniel Parzych, partner zarządzający w Escola S.A.

Świadomość zakupów na żywo jest w Polsce dosyć wysoka!

Z badania Inquiry wynika, że wśród polskich internautów z takiej formy zakupów skorzystało już 10 proc. internautów. Z kolei, coś innego mówią inne badania. Interaktywnie mówi, że prawie 60%. polskich internautów uczestniczyło już w zakupowym live streamingu. Badanie Fundacji Kobiet e-biznesu wskazuje, że zakupu w czasie transmisji live dokonał już co czwarty Polak, a co dziesiąty robi to już często. Najlepiej ocenianym motorem decyzyjnym do tego typu zakupów pozostają atrakcyjne ceny (52%), możliwość lepszego obejrzenia produktu (51% vs. 27% w 2021) oraz możliwość kupna unikalnych produktów (42%). Najczęściej kupującymi są młode kobiety z mniejszych miast. 

Live commerce w Polsce najczęściej prowadzony jest na profilu Facebooku lub jako sprzedaż na Instagramie. Firmy z branży modowej, kosmetycznej czy spożywczej organizują transmisje na żywo, podczas których przedstawiają swoje produkty i zachęcają do zakupów. Jednym z przykładów może być Mango, które w 2021 roku wprowadziło na polski rynek swoje transmisje na żywo, łączące zakupy online z modowym show.

Mimo że w Polsce live commerce dopiero raczkuje, to warto zwrócić uwagę na jego potencjał. Z badań wynika, że Polacy coraz częściej korzystają z internetu do robienia zakupów, a pandemia COVID-19 przyspieszyła ten trend. Firmy, które zdecydują się na wprowadzenie live commerce do swojej strategii sprzedażowej, mogą zyskać przewagę nad konkurencją. Szczególnie jeśli znajdą influencera odpowiadającego ich grupie docelowej. 

Jeśli nie live to shoppable videos!

Skoro już przy formacie video jesteśmy, to warto wspomnieć o shoppable videos.To określenie na krótkie i angażujące treści wideo, które mają potencjał zwiększenia konwersji sklepów internetowych. Jeśli sklepy mają pomysł, jak zainteresować swoją grupę docelową podczas trwania takiego filmu, mogą skorzystać z tego nowatorskiego formatu.

Kamila Gębik zauważa, że zakupy na żywo i pokazywanie produktów w formacie 360 stopni, wzbogacone dynamiczną muzyką na stronie sklepu, umożliwiają użytkownikom natychmiastowe dodawanie produktów do koszyka podczas transmisji na żywo. Dodatkowo można zaangażować użytkowników poprzez ciekawe pytania zadawane za pomocą chatbota. Działania te mogą znacznie przyczynić się do wzrostu konwersji. Przykładem udanego wdrożenia tego rozwiązania w Polsce są marki Monnari i Lou, które osiągnęły nawet sześciokrotny wzrost sprzedaży. 

Według raportu „Digital Transformation for Next Gen Consumers”, przewiduje się, że do 2026 roku około 20% wszystkich konwersji online będzie generowane przez krótkie filmy video na żywo. Z tego powodu istotne jest przygotowanie odpowiedniej strategii marketingowej. Grupa wiekowa GenZ i Alfa spędza więcej czasu na platformie TikTok niż w tradycyjnych sklepach, wyszukiwarce czy na Facebooku. W związku z tym, marketerzy będą musieli opracować strategie wideo dla swoich marek, które będą uwzględniać nie tylko cel marketingowy, ale także sprzedażowy.

Czy można już inwestować w polskie live’y sprzedażowe?

Wprowadzenie Live Commerce na polski rynek niesie nadzieję na rewolucję w handlu elektronicznym, zmieniając sposób, w jaki konsumenci odbierają reklamy i podejmują decyzje zakupowe. Ta forma sprzedaży zyskuje coraz większą popularność, otwierając przed przedsiębiorcami nowe możliwości dotarcia do docelowej grupy klientów i zwiększenia sprzedaży.

Transmisje na żywo pokazują jak produkty wyglądają w rzeczywistości, co jest szczególnie istotne w przypadku mody i kosmetyków. Prezentacje są prowadzone przez influencerów przyciągają uwagę nowych klientów. Umożliwiają też klientom zadawanie pytań i otrzymywanie odpowiedzi w czasie rzeczywistym, co pomaga w podjęciu decyzji zakupowych. Sprzedaż na żywo to istotny trend w e-commerce. Choć w Polsce jest jeszcze w początkowej fazie rozwoju, warto zauważyć jego potencjał i możliwości. Firmy, które z sukcesem wdrożą live commerce w swoją strategię sprzedażową, mogą zdobyć przewagę nad konkurencją.

– Inwestowanie w live commerce to inwestowanie w przyszłość e-commerce. Ten format zakupów oferuje unikalne doświadczenie, które pozwala markom wyróżnić się wśród konkurencji. Co więcej, live shopping przyciąga młodsze pokolenia konsumentów, które cenią interaktywność i bezpośrednią komunikację z marką. Warto inwestować w live shopping, ponieważ umożliwia on budowanie głębszych relacji z klientami, zwiększa zaufanie do produktów poprzez ich prezentację na żywo i może znacząco podnieść wskaźniki konwersji – mówi Daniel Parzych, partner zarządzający w Escola S.A.

Udostępnij

Mobile Trends

Zobacz także