Konferencje

Optymalizacja treści pod wyszukiwanie głosowe – warto? 

Technologia głosowa rozwija się niezwykle szybko, wprowadzając nowe możliwości i ułatwienia w różnych dziedzinach życia. Jednym ze znaczących trendów, wpływających na branżę e-commerce jest rosnąca popularność wyszukiwania głosowego. Głębszego przekonania na ten temat mogliśmy nabrać na Mobile Trends Conference, gdzie eksperci zajmujący się marketingiem na co dzień zauważyli ten trend. Jedną z ekspertek była Iwona Bortniczuk, Content Marketing Lead w Sempai.

Może Cię zainteresować: O konwersji Mobile Voice Search

Ceniona marketerka treści z Sempai rozbudziła naszą wyobraźnię. Na Mobile Trends Conference, Iwona Bortniczuk podzieliła się kluczowymi krokami do zdobycia nowych grup docelowych. Jednym z nich jest dopasowanie strategii treści do potrzeb użytkowników posługujących się głosem. 

Co to jest voice search?

Voice search to metoda wprowadzania zapytań do wyszukiwarek internetowych za pomocą mowy. Jest to inna forma wyszukiwarki, która zamiast tekstu polega na syntezowaniu mowy. Użytkownik nie musi opierać się tutaj na tradycyjnym wpisywaniu tekstu. Użytkownik po prostu zadaje ustnie treść, na którą otrzymuje odpowiedź. Zwykle w formie mówionej. 

Voice search w statystykach

Okazuje się, że wraz z rozwojem asystentów głosowych i inteligentnych głośników, voice search staje się coraz popularniejszy, a firmy zaczynają szukać sposobów na jego wykorzystanie. Już w 2019 roku organizacja Global Web Index mówiła, że 27% globalnej populacji korzystało wtedy z voice search.  

W Polsce na ten czas było to ok. 10% populacji. Według firmy UpCity, w 2022 roku połowa Amerykanów była czynnymi użytkownikami wyszukiwania głosowego. ComScore donosi, że w samym 2019 roku wyszukiwanie głosowe brało tam udział nawet w 51% wyszukiwań produktowych. 

Promoagency przekonuje nas, że z głosowych asystentów korzysta prawie 30% Polaków,  a 76% z tej grupy robi to regularnie. Jak widać, tendencja jest wzrostowa, o czym świadczy także przykład podany przez Iwonę, która “nakryła” własnych rodziców na korzystaniu z tej zaawansowanej technologii. The Brainly Insight szacuje wartość tego rynku z obecnych 14 miliardów na prawie 50 miliardów dolarów w 2030 roku.

Voice commerce – idealne połączenie

Dla branży e-commerce voice search może okazać się rewolucyjnym narzędziem, które otwiera nowe możliwości dotarcia do klientów i zwiększenia sprzedaży. Wprowadzenie asystentów głosowych, takich jak Siri, Google Assistant czy Alexa, umożliwia użytkownikom wygodne i intuicyjne dokonywanie zakupów za pomocą poleceń głosowych. 

Jak wiemy, coraz więcej osób korzysta z inteligentnych głośników, smartfonów czy urządzeń typu smart home, a to oznacza, że voice search staje się popularnym sposobem na przeszukiwanie ofert produktów i sklepów online. 

Poprawa doświadczenia użytkownika 

Wielu konsumentów docenia łatwość, jaką zapewnia ta technologia, a wraz z jej rosnącą dokładnością i skutecznością, staje się ona preferowanym sposobem komunikacji z urządzeniami. Wyszukiwanie głosowe oferuje bowiem bardziej intuicyjny i naturalny dla człowieka sposób interakcji z urządzeniami. Klienci nie muszą wpisywać długich fraz ani trudnych haseł. Znacząco podnosi to poziom wygody i zadowolenia z zakupów. 

Bardziej inkluzywne doświadczenie

Co więcej, aplikowanie rozwiązań tego typu do stwarza nowe możliwości w kontekście dostępności. Chodzi o wszystkich tych użytkowników, którzy mają problem z wpisywaniem rzeczy na klawiaturze ze względu na ograniczoną sprawność rąk czy widzenia. Dzięki wyszukiwaniu głosowemu jedyną czynnością jaką będą musieli zrobić to włączyć odpowiednią aplikację i wypowiedzieć komendę.

Zwiększenie zasięgu, również lokalnego

Dzięki voice search, sklepy internetowe mają szansę dotrzeć do nowych grup klientów, zwłaszcza tych, którzy preferują korzystanie z technologii głosowych. To otwiera przed nimi nowe perspektywy rozwoju i zwiększenia sprzedaży. 

Ponadto, Bortniczuk przekonuje nas także, że optymalizacja treści pod wyszukiwanie głosowe wpływa także na naszą pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania. Dzieje się tak dlatego, gdyż asystenci głosowi są zintegrowani z mapami. A więc dostosowanie treści bezpośrednio do zapytania klienta, zwiększa prawdopodobieństwo wyświetlenia się wyżej. Jest to konsekwencją adekwatności na zapytanie, co nie uchodzi uwadze algorytmów. 

Personalizacja oferty

Dzięki analizie danych związanych z wyszukiwaniami głosowymi, firmy mogą lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje swoich klientów. To pozwala na bardziej skuteczne dostosowywanie oferty do indywidualnych oczekiwań. Same dane pozyskane ze sposobu nazewnictwa danych towarów pozwolą marketerom na lepsze nazywanie swoich produktów czy konkretnych funkcji w interfejsie, co znacznie zwiększy komfort użytkownika.

Jak optymalizować treści pod voice search?

To co przede wszystkim radzi nam Iwona Bortniczuk to spojrzenie na swoje treści czy rzeczywiście odpowiadają one swoją formą na to, jak dochodzą do nich użytkownicy. Warto wziąć pod uwagę różnice w sposobie wprowadzania zapytań pisanych i mówionych. 

Chodzi o to, że język mówiony diametralnie różni się od formy pisanej. Użytkownicy w sposób mniej formalny podchodzą też do asystentów. Treści na stronie sklepu internetowego powinny być zatem zoptymalizowane pod kątem długich fraz oraz konkretnych pytań, które użytkownicy zadają wyszukiwarce głosowej.

 – Frazy pod wyszukiwanie głosowe różnią się od standardowych, ponieważ mają charakter bardziej konwersacyjny i naturalny. Wyszukiwania głosowe często przybierają formę dłuższych pytań, które ludzie zadają asystentowi, jakby rozmawiali z przyjacielem. Dlatego ważne jest, aby uwzględniać takie frazy w naszej strategii content marketingu, a także odpowiednio je wpleść w treści, opisy produktów czy artykuły blogowe. Analiza słów kluczowych i ruchu na stronie pozwala nam lepiej zrozumieć, jakie pytania zadają użytkownicy, co pozwala na tworzenie bardziej trafnych treści – mówi Iwona Bortniczuk, Content Manager z Sempai.

Przykład optymalizacji

Przyjrzyjmy się praktycznemu przykładowi, jak wykorzystać frazy wyszukiwania głosowego. Załóżmy, że prowadzimy sklep fryzjerski z profesjonalnymi kosmetykami do włosów. Oczywiście, powinniśmy pozycjonować się na standardowe frazy, takie jak „Kosmetyki do włosów”, “sklep fryzjerki”, czy miejsce jak “Kraków”. 

Jednak, nie zapominajmy o dłuższych frazach. “Naturalne kosmetyki do włosów Kraków”, “Tanie kosmetyki fryzjerskie Kraków”. 

Dobrze, a co z zapytaniami głosowymi innego rodzaju? Klienci mogą mieć różne motywacje. Warto je zbadać i odpowiedzieć na nie w swoich treściach. Może to być pytanie typu „Jaki kolor włosów pasuje do niebieskich oczu i jasnej karnacji?” 

Jeśli w treści zawrzemy odpowiedź, że kosmetyk “x” ma specyfikacje odpowiadającą zapytaniu klientki, w formie w której zadała pytanie, możemy znacząco przybliżyć się do konwersji. 

Takie działania przyciągną użytkowników, którzy bardziej zwyczajowo “rozmawiają” ze swoimi telefonami.  Wprowadzenie takich fraz pod wyszukiwanie głosowe znacznie zwiększy ruch na stronie i poprawi nasze pozycje w wynikach wyszukiwania. Zwłaszcza, jeśli będziemy opierać się na danych.

Potencjał wyszukiwania głosowego jest ogromny

Ekspertka na Mobile Trends Conference podzieliła się także możliwymi kierunkami rozwoju tej obiecującej technologii. Widzimy już dzisiaj rozwój technologii głosowych w znacznym tempie. Być może, asystenci będą coraz bardziej zaawansowani i spersonalizowani, co sprawi, że staną się naszymi bliskimi towarzyszami.

Iwona podkreśla, że niektóre firmy już zaczynają próbkować głosy znanych osób w eksperymentalnych narzędziach. Może czeka nas przyszłość, gdzie licencjonowane głosy aktorów, muzyków i dziennikarzy, skalibrowanie przez sztuczną inteligencję będą towarzyszyć nam częściej niż w serialu czy piosence.  Asystenci będą odpowiadać nie tylko na nasze pytania, ale mogą także “rozumieć” nasze emocje, troski i potrzeby. Możliwe, że będą czytać nam książki, opowiadać historie z czy pomagać w codziennych czynnościach. Choć to ostatnie już i dzisiaj ma miejsce. 😉

Głosem klientów zdobywaj klientów!

Wyszukiwanie głosowe to trend, który zmienia oblicze e-commerce. Firmy powinny przemyśleć swoje strategie contentowe pod tym kątem. Optymalizacja treści, personalizacja oferty i współpraca z asystentami głosowymi to kluczowe kroki, które pozwolą wykorzystać potencjał voice search i zwiększyć sprzedaż w e-commerce.

Można rozszerzyć także ten krok o własną wyszukiwarkę głosową na platformie, do czego przekonywało nas edrone. Ten dynamiczny rozwój technologii głosowych może przynieść wiele korzyści tym przedsiębiorcom, które staną na czele tego nowatorskiego trendu. Zwłaszcza, że w Polsce technologie te dopiero raczkują. 

Nie zapominajmy jednak o podstawach jak szybkości ładowania strony, personalizacji obejmującej rekomendacje produktów, oferty promocyjne czy indywidualny sposób narracji w podejściu do klienta.

Iwona Bortniczuk

Content Marketing Specialist w Sempai

Copywriterka z kilkunastoletnim doświadczeniem. Jej pierwszy artykuł, który ukazał się w prasie, dotyczył budowania z glinosłombeli i żerdzi. Potem było coraz ciekawiej: czasopisma z branży elektrycznej, instalacyjnej, architektonicznej, wnętrzarskiej… SEO copywriting poznała, przez kilka lat przygotowując treści na stronę producenta farb. W Sempai pracuje od 2020 roku. Realizuje contentowe projekty m.in. dla takich klientów jak E.ON Polska, Marko czy Kapitalni.

 

Udostępnij
Zobacz także