Amazon zrewolucjonizował branżę detaliczną dzięki swojej innowacyjnej platformie internetowej. Jednak to nie jest jego jedyna działalność. Gigant dawno wyszedł z internetu i wywiera znaczący wpływ na fizyczną przestrzeń handlową. Chociaż Amazon na całym świecie ma stosunkowo niewielki zasięg detaliczny, z pewnością oddziałuje na pozostałe sklepy z branży. Co takiego robi?
Amazon został założony przez Jeffa Bezosa w Seattle w 1994 roku. Pomimo tego, że było to już prawie 30 lat temu, internetowy gigant swój pierwszy fizyczny sklep otworzył dopiero w 2015 roku. Pomimo doniesień z 2018 roku, że Amazon otworzy 3000 sklepów, wciąż testuje swoje możliwości. Nie da się ukryć, że to prawdziwa natura Amazona, dzięki czemu umiejętnie skaluje biznes. Dlatego dziwi niektórych najdroższa produkcja ostatnich czasów, czyli “Rings of Power”, która ewidentnie nie wpasowała się w gusta odbiorców. Ale my nie o Amazon Prime będziemy dzisiaj rozprawiać a o świeżości. Czy wiesz czym jest Amazon Fresh?
Charged opisuje również ewolucję strategii sprzedaży detalicznej Amazona, począwszy od początków działalności do dnia dzisiejszego.
Gigant rozpoczął od książek, czyli Amazon Books
W 2015 r. Amazon otworzył swoją pierwszą księgarnię w Seattle, oferującą około 5000 tytułów i sprzedającą urządzenia elektroniczne. Sklep ten był stworzony z myślą o promocji autorów i ich twórczości, a nie jako przestrzeń handlowa o wysokiej wydajności. Poza książkami, w sklepie Amazon Books sprzedawano także urządzenia elektroniczne firmy, takie jak czytniki e-booków Kindle, urządzenia Echo, odbiorniki telewizyjne Fire TV oraz tablety Fire. Niestety, w marcu 2022 roku Amazon zdecydował zamknąć ten sklep wraz z innymi.
Whole Foods Market zostaje przejęte przez Amazon
W 2017 roku Amazon postanowił zainwestować w handel detaliczny i uratować przed upadkiem sklep spożywczy Whole Foods, kupując go za 13,7 miliarda dolarów. W wyniku tej transakcji Amazon zwiększył swoją sieć sklepów o około 400 punktów.
Po przejęciu Whole Foods, Amazon wprowadził wiele własnych innowacji technologicznych w celu ulepszenia procesów handlowych. Jednym z takich rozwiązań jest Amazon One – system rozpoznawania dłoni, który umożliwia klientom wejście do sklepu po zeskanowaniu swojej dłoni na wyświetlaczu. Ponadto, Amazon zintegrował produkty Whole Foods z własną internetową ofertą artykułów spożywczych, zapewniając klientom szeroki wybór produktów online i offline.
Amazon Go rewolucjonizuje rynek retailowy
W 2018 roku Amazon otworzył swój pierwszy sklep Amazon Go w Seattle, oferujący gotowe produkty i wykorzystujący technologię Just Walk Out lub Amazon One, która umożliwia kupującym wzięcie tego, czego chcą i po prostu wyjście. Następnie Amazon rozpoczął oferowanie tego rozwiązania innym detalistom, w tym Sainsbury’s, Starbucks i WHSmith.
4-gwiazdkowy Amazon
W 2018 roku Amazon kontynuował wprowadzanie nowych koncepcji. Jedną z nich były 4-gwiazdkowe sklepy Amazona. Już się domyślasz o co chodzi, prawda? Tak, wszystkie produkty znajdujące się w magazynie musiały mieć ocenę co najmniej czterech gwiazdek na stronie internetowej firmy. Mogły też tam stać produkty bestsellerowe lub popularne w danym czasie. Popularne produkty z najpopularniejszych kategorii na Amazon.com zostały dodane do oferty produktów, w tym urządzeń elektronicznych, artykułów gospodarstwa domowego, zabawek, książek i gier.
Amazon otworzył dwie wersje 4-gwiazdkowych sklepów w Wielkiej Brytanii – jedną w Bluewater w Kent i drugą w Westfield w Londynie – w październiku i listopadzie 2021 r. Sklepy były krytykowane za oferowanie „wszystkiego i niczego”. Po pięciu miesiącach eksperymentu Amazon zamknął swoje 68 sklepów detalicznych, w tym 4-gwiazdkowe sklepy.
– Posunięcie to najprawdopodobniej opiera się na fakcie, że nie mogli zobaczyć swoich klientów w taki sam sposób, jak mogą to zrobić online, a jeśli to zrobili (dzięki temu, że masz aplikację na telefonie ), nawet ich innowacja nie była w stanie zadziałać wystarczająco szybko, aby zachęcić Cię do zaangażowania – powiedział o zamknięciu wiceprezes CACI, Dan Parr.
W końcu na świeżo z Amazonem Fresh!
W sierpniu 2020 roku Amazon wprowadził Amazon Fresh jako swoje największe przedsięwzięcie w sprzedaży detalicznej. Sklep ten miał być alternatywą dla Whole Foods i Amazon Go. W większych sklepach w USA wprowadzono zautomatyzowane wózki Dash, które wykorzystują wizję komputerową i wbudowane wagi do identyfikacji produktów i obciążania kont klientów. Klienci mogą zeskanować kod QR, aby aktywować swój koszyk i połączyć go ze swoim profilem Amazon, umożliwiając im dostęp do listy zakupów Alexa. W sklepach Amazon Fresh w Wielkiej Brytanii klienci korzystają z technologii Just Walk Out, a serię kamer i czujników półek wykrywa, które produkty są podnoszone z półek. Pomimo bezproblemowych zakupów, niektórzy analitycy uważają ten ruch za zbyt kosztowny.
– Zainwestowanie z góry w sztuczną inteligencję, sprzęt zabezpieczający i cały inny sprzęt oznacza, że musisz mieć duży ruch w sklepie lub wystarczająco wysokie marże. W tym przypadku technologia jest tylko obciążeniem dla działalności Amazona – mówił Dyrektor ds. rozwoju biznesu LS Retail, Sigurður Ari Sigurjónsson.
Amazon Barbershop?
Amazon otworzył w Londynie samodzielny salon fryzjerski, który testuje najnowszą technologię pielęgnacji włosów i oferuje konsultacje fryzjerskie w rzeczywistości rozszerzonej oraz stylizację świadczoną przez specjalistów. Klienci mogą korzystać z różnych wirtualnych kolorów włosów i zamawiać produkty za pomocą kodu QR. Amazon Salon ma na celu zbliżyć się do klientów i testować nowe technologie oraz wspierać profesjonalny przemysł kosmetyczny.
Amazon podbija branżę modową stylem
W 2022 R. Amazon wprowadził nową strategię sprzedaży detalicznej, Amazon Style, Miało to miejsce w centrum handlowym Brand w Los Angeles. Sklep o powierzchni 30 000 stóp kwadratowych oferuje klientom alternatywę dla tradycyjnych domów towarowych, umożliwiając skanowanie produktów za pomocą aplikacji, wybór dostawy do przymierzalni lub kasy oraz zamawianie dodatkowych opcji odzieży cyfrowo. Amazon Style specjalizuje się w produktach marek z wyższej półki, takich jak CK, Lacoste, Levi’s, Tommy Hilfiger i Steve Madden.
Amazon planuje hybrydę?
W 2023 roku firma planuje kontynuować swoją strategię sprzedaży detalicznej, mimo wstrzymania ekspansji w poprzednim roku z powodu trudnej sytuacji gospodarczej. Mimo zamknięcia sklepu Fresh w Dalston, firma zaskoczyła wielu otwarciem dwóch nowych sklepów w Monument i Croydon, oferując kasę załogową wraz z technologią Just Walk Out. Amazon ma nadzieję osiągnąć sukces w formacie sklepów fizycznych w 2023 roku i ten model hybrydowy mógłby być szablonem dla sklepów spożywczych Amazon w przyszłości. – Mamy nadzieję, że w 2023 roku mamy format, w którym chcemy osiągnąć sukces, po stronie fizycznej – powiedział dyrektor generalny w Amazon, Andy Jassy.
Ogólnie rzecz biorąc, strategia fizycznej sprzedaży detalicznej Amazon jest powolna i ciągle testowana, ale dość stabilna. Unikalne podejście firmy do handlu detalicznego, skoncentrowane na zapewnieniu bezproblemowych i spersonalizowanych zakupów, sprawdziło się w świecie online. Teraz gigant stara się przełożyć to na sukces w przestrzeni fizycznej. Dzięki ciągłym eksperymentom i innowacjom Amazona, interesujące będzie obserwować, co jeszcze w nadchodzących latach zrobi w branży detalicznej.
Czy sklepy detaliczne Amazona rozleją się po Polsce?
Jak mówi handelextra.pl, stworzenie dużej firmy spożywczej jest jednym z głównych priorytetów Amazona, jednak firma spotyka się z przeciwnościami na rynku. Przejęcia Whole Foods nie wpłynęło znacząco na zyski w sektorze spożywczym. W ostatnim kwartale 2022 r. firma zanotowała nawet straty w wysokości 720 mln dol. z powodu zatrzymania ekspansji sklepów spożywczych i zamknięcia kilkudziesięciu sklepów. Amazon zaczął tworzyć własne sklepy spożywcze wyposażone w technologię bez kas, jednak jest dopiero na wczesnym etapie.
Agnieszka Górnicka w Wiadomościach Handlowych mówiła, że w Australii, gdzie Amazon wszedł 5 lata temu, była panika, że zniszczy tamtejszych handlowców. Jednakże, przed wejściem na rynek, wszyscy konsumenci znali już Amazona. Mimo tego, że prawie 70% australijskich konsumentów zadeklarowało zakupy w sklepach Amazona, jego wpływ był znikomy. Tylko co siódmy detalista wyraził negatywną opinię na ten temat. Co więcej, Amazon przyspieszył wzrosty na rynku australijskim dopiero w wyniku pandemii, co pokazuje, że proces jest powolny, a katastroficzny scenariusz nie sprawdził się.
W Polsce Amazon musi liczyć się z ogromną konkurencją. Z jednej strony hegemonia Allegro czy OLX w e-commerce, która utrudniła Shopee plany. Z drugiej strony obecność Żabki na każdym roku, która rozwija punkty bezobsługowe. Te ewoluowały z Żabek Stores w Żabki Nano. Nie brak u nas też gigantów od Geronimo Martins, Auchan czy Lidla. Amazon będzie musiał sporo się natrudzić, żeby z impetem wejść na nasz rynek, chociaż nie jest to niemożliwe.
Źródło zdjęcia głównego: OntheRunPhoto / www.istockphoto.com