Dynamika e-commerce ciągle ewoluuje, a dla właścicieli sklepów internetowych istnieje potrzeba nie tylko przyciągania klientów, ale także budowania i utrzymania ich lojalności. Jak zatem wypełnić tę przestrzeń? Kluczem (jak zwykle zresztą) okazuje się być właściwie skrojony i wartościowy content.
Rozpoczynając w e-commerce, koncentrując się na promocji produktów, łatwo zapomnieć o kluczowym elemencie, jakim są trwałe relacje z klientami. Odpowiednio dopasowany content może stanowić klucz do wyróżnienia się w tłumie, oferując klientom coś więcej niż tylko produkty – szansę na edukację i dostarczenie wartościowej treści.
Treść, czyli król w handlul
Content odgrywa kluczową rolę nie tylko w przyciąganiu uwagi klientów, ale również w utrzymaniu ich zaangażowania. W świecie e-commerce, gdzie rywalizacja jest zacięta, wartościowy i odpowiednio dopasowany content stanowi niezaprzeczalne narzędzie w budowaniu więzi z klientami. To on pozwala nie tylko na przedstawienie produktów czy usług, lecz także na wyjaśnienie, w jaki sposób mogą one rzeczywiście poprawić życie czy dostarczyć konkretne korzyści. Wysokiej jakości treści stanowią klucz do budowania zaufania, zdobywania uwagi i utrzymania klientów w świecie coraz bardziej zatłoczonym informacjami.
– Content jest obecny w każdym momencie lejka sprzedażowego. Content to narzędzie które pozwala nam wpływać na percepcję odbiorców treści w taki sposób, aby konwertować ich na klientów. To inaczej narzędzie sprzedażowe, nie takie bezpośrednie, ale w ogólnym rozrachunku, pod koniec dnia content ma służyć temu, żeby sprzedawać. No i wiele firm i osób myśli o kontencie, jako o czymś co po prostu trzeba produkować i publikować żeby marka miała jakiś w miarę aktualny profil na Linkedin albo na Facebooku albo jakiś fajny wizerunek w sieci – mówi Marcin Cichocki, prezes Kuźni Treści.
Moc języka korzyści
Skuteczne wykorzystanie języka korzyści w treściach stanowi podstawę oddziaływania na potencjalnego klienta. Wartościowy content nie tylko przyciąga uwagę, ale również potrafi w wyjątkowy sposób podkreślić korzyści płynące z dokonania zakupu lub skorzystania z danej usługi. Poprzez umiejętne podkreślenie tych korzyści, content staje się nie tylko przewodnikiem, ale również inspiracją dla klientów, zachęcając ich do podjęcia konkretnych działań – finalizacji zakupu lub skorzystania z oferty.
– Motywacje konsumenta są inne, głębsze. Wynikają z czysto ludzkich potrzeb jako ego czy akceptacja grupy i to do nich musimy się odwołać. Nie lekceważmy korzyści funkcjonalnych. One są ważne, ale odwołujmy się również, a nawet przede wszystkim do emocji i wartości – mówi Artur Jabłoński, prezes digitalk.
Ogranicz porzucone koszyki
W sytuacji porzucanych koszyków, content odgrywa kluczową rolę w zrozumieniu motywacji oraz barier, które mogą powodować rezygnację z zakupów. Poprzez staranne analizowanie danych i reakcji użytkowników na zawartość strony, można dopracować treści tak, aby eliminować przeszkody i zniechęcenia, które wpływają na decyzje klientów o rezygnacji z zakupów. Dobrze skonstruowany content może zmniejszyć ten wskaźnik poprzez wyjaśnienie wątpliwości, dostarczenie dodatkowych informacji czy też ofertę, która przekona klientów do powrotu i finalizacji transakcji.
– Każdy chce dokonać zakupu produktu tu i teraz. Chce to zrobić jak najwygodniej i jak najprzyjemniej. Warto zadbać szczególnie o ten końcowy etap. Czasami zapominamy o tym i rzeczywiście nasz sklep jest świetnie zrobiony, ma funkcjonalne zakładki, wszystko jest przemyślane, nawet działania promocyjne. Jednak często jak już dochodzi do finalizacji zakupu, to nagle bezpowrotnie tracimy klienta. Warto zbadać ostatnie kroki naszego procesu – mówi Kamila Gębik, właścicielka Kammedia.
Wartość obsługi posprzedażowej
Content odgrywa istotną rolę również po zakończeniu transakcji. Treści opisujące procesy zwrotów, reklamacji, wsparcia technicznego czy wymiany produktów mogą znacząco wpłynąć na percepcję klienta odnośnie jakości obsługi. Dobre content marketingowe, np. w postaci klarownych instrukcji czy też pomocnych poradników, stanowią ważny element budowania zaufania i utrzymania relacji z klientem również po dokonaniu zakupu.
Zobacz: Jak poprawić obsługę klienta
Budowanie lojalności klientów
Content odgrywa kluczową rolę w budowaniu lojalności klientów. Poprzez regularne dostarczanie wartościowych treści, takich jak porady, instrukcje czy inspiracje związane z oferowanymi produktami lub usługami, można utrzymać zainteresowanie klientów na dłuższą metę. Wartościowy content może skutecznie angażować klientów nawet po zakończonej transakcji, dzięki czemu zachęca się ich do powrotu do sklepu, tworząc w ten sposób silniejszą więź i lojalność wobec marki. Klient, który regularnie otrzymuje wartościową informację, odczuwa większe związanie z marką i częściej decyduje się na powrót do sklepu, co w dłuższej perspektywie wpływa na zwiększenie lojalności i powtarzalność zakupów. Treści nie muszą sprzedawać.
– Reklama nie musi sprzedawać, dlatego, że reklama może być edukacyjna, reklama może przekazywać pewne wartości, może też pozycjonować jakąś eksperckość danej organizacji czy samych ekspertów np. w zakresie bezpieczeństwa. Dopiero na koniec tego procesu lub niejako jako efektem ubocznym reklamy może być zachęcenie kogoś do zakupu. – tłumaczy Robert Paszkiewicz, viceprezes OVHCloud.
Rola treści w wyborze opcji dostawy
Treści dostępne na stronie mogą także wpływać na wybór opcji dostawy przez klientów. Poprzez klarowne, zrozumiałe opisy różnych opcji dostawy, wskazanie ich zalet oraz wady, a także udostępnienie praktycznych porad dotyczących wyboru odpowiedniej opcji, można wpłynąć na decyzje klientów. Dodatkowo, treści poruszające temat różnych dostępnych opcji dostawy mogą dostarczyć informacji o nowych metodach czy ułatwieniach, co może przyciągnąć uwagę klientów i zachęcić ich do wybrania danej opcji dostawy.
Content – klucz do konwersji
W świecie e-commerce, znaczenie content marketingu jest nie do przecenienia. Wysokiej jakości treści stanowią fundament skutecznej strategii, pozwalając na prezentację oferty w sposób kreatywny i przemyślany. Zrozumienie, w jaki sposób produkt może zmienić życie klienta, to moc wartościowego contentu. Więcej w publikacji „Jak contentem wypełnić łańcuch dostaw?”