Magazyn dla firmy działającej na rynku e-commerce to dziś niezbędny element wykorzystywanej infrastruktury. Tylko nieliczne produkty, niewielkie i niewymagające kosztownego składowania, pozwalają na nierozbudowywanie swojej bazy magazynowej. Większość rynkowych graczy wiąże swoją działalność z halami przygotowanymi przez specjalistycznych wykonawców. Są przy tym stosowane rożne rozwiązania: budowa własnej hali, wynajem, czy korzystanie z usług firm zewnętrznych.
Budowa, wynajem czy fullfilment? Od czego to zależy?
Budując magazyn dla siebie przedsiębiorca zapewnia sobie całkowitą niezależność. Korzystając z usług profesjonalistów, zapewnia sobie wykorzystanie hali według własnych potrzeb i wyłącznie na swoich warunkach. Hala będzie wykonana stosownie do specyfiki biznesu. Jej powierzchnia, wykończenie, technologia, wyposażenie – wszystko to zapewniać będzie optymalne wykorzystanie dla potrzeb biznesu. Jest to jednak niemała inwestycja, choć zoptymalizowane zamówienie może być pozytywnym zaskoczeniem w zakresie wydatków.
Nie bez znaczenia jest też fakt, że gwarancja na halę magazynową u renomowanych producentów wynosi nawet 10 lat na istotne elementy obiektu.
Wynajem jest korzystniejszy dla przedsiębiorcy, który w danym momencie nie może lub nie chce ponosić kosztu budowy własnej hali (i wynajęcia lub zakupu ziemi). Dobrze ukierunkowany pod względem lokalizacji i wyboru szczegółów oferty stwarza doskonałe pole do rozwoju biznesu. Jednocześnie nie przywiązuje zbyt mocno do jednego miejsca. W zależności od warunków na rynku można bowiem zmienić kontrahenta, przy zachowaniu zapisów umowy. Także przeniesienie magazynu w inny rejon kraju nie będzie tak kłopotliwe, jak w przypadku budowy własnej hali. Koszty w dłuższym okresie mogą być jednak wyższe – wynajmujący halę sam ponosi koszty budowy, które w pewnym czasie muszą się zwrócić.
Fulfillment to rozwiązanie dla biznesu, który działa w skali niepozwalającej na skorzystanie z wynajmu czy budowy. Nie wymaga także zapewnienia pracowników do realizacji zleceń klientów. Dobrze skonstruowana umowa z podwykonawcą może zapewnić możliwość skupienia się na prowadzeniu e-biznesu, bez konieczności przejmowania się kwestiami logistycznymi.
Dla kogo wynajem, dla kogo budowa?
Budowa własnej hali, wynajem czy skorzystanie z usług podwykonawcy zależy od kilku czynników. Są to przede wszystkim:
- Wielkość biznesu, poziom jego obrotów. Im większa działalność, tym bardziej zbliża się do opłacalności inwestowania we własną halę magazynową czy wysyłkową
- Przywiązanie do danego obszaru, regionu. Firma, która łatwo może przenieść swoją działalność w korzystniejszą lokalizację, powinna rozpatrywać wynajem hali
- Poziom wyspecjalizowania. Przechowywanie, wysyłka niektórych produktów może wymagać bardzo specyficznych warunków, które zapewnić może tylko własny, zaprojektowany według konkretnych potrzeb, magazyn
Warto też zdać sobie sprawę, że przedsiębiorstwo rozpoczynające swoją przygodę z e-commerce może musieć skorzystać z outsourcingu w zakresie realizacji zleceń z powodu braku doświadczenia. Rozwiązanie takie pozwala na okrzepnięcie na rynku, poznanie jego specyfiki i dalsze decyzje w przyszłości.
Fulfillment jako ciekawa, lecz kosztowna alternatywa
Koszt skorzystania z fulfillmentu nie wynika z wysokiego progu wejścia. Nie trzeba tu ponosić dużych wydatków na początku, jak przy wyborze budowy własnego magazynu. Jednak koszty będą odczuwalne w dłuższym okresie. Każde zamówienie, jego realizacja, będzie kosztować. W zależności od ceny produktu i marży może to być od kilku do kilkudziesięciu procent wartości sprzedaży. Przy dużym obrocie obsługa na zasadach fulfillmentu staje się mniej opłacalna, niż własna czy wynajęta powierzchnia magazynowa.
Budowa magazynu dla e-commerce jako najwyższy stopień wtajemniczenia
Można zaobserwować na rynku, że najwięksi, najstabilniejsi jego uczestnicy korzystają z budowy własnej hali. Do głównych zalet tego rozwiązania należą:
- Całkowita niezależność od innych podmiotów
- Dostosowanie do indywidualnych potrzeb
- Możliwość rozbudowy bez oglądania się na decyzje wynajmującego czy podwykonawcy
- Niższe koszty w dłuższym okresie – brak kosztów wynajmu, czy konieczności rozliczania się za fulfillment
Nie bez powodu sprzedawcy lubią w opisie produktu podkreślać fakt wysyłki ze swojego własnego magazynu. Fakt posiadania takiej nieruchomości niezaprzeczalnie buduje u klientów większe zaufanie. Jest niejako potwierdzeniem ugruntowania pozycji na rynku.
Nie to jest jednak najważniejsze, gdy na biznes spojrzy się od strony operacyjnej. W tym wypadku nie sposób przeoczyć takich faktów, jak:
- Zapewnienie sobie odpowiednich warunków logistycznych
- Zindywidualizowanie rozwiązań technologicznych
- Możliwość poszerzenia asortymentu i zwiększenia obrotów bez ponoszenia dodatkowych kosztów
Warto zatem przyjrzeć się ofercie rynkowej, jeśli budowa własnego magazynu wydaje się najkorzystniejsza biznesowo. Wybór najlepszej realizacji może być strzałem w dziesiątkę i kamieniem milowym na drodze rozwoju przedsiębiorstwa.