Konferencje

Jak wykorzystać TikToka w handlu internetowym – social inspiracje dla e-commerce

Wraz z rosnącym zainteresowaniem użytkowników platformą TikTok, handel elektroniczny na tym serwisie stał się terenem pełnym możliwości. TikTok Commerce to kompleksowe narzędzie, które pozwala markom i sprzedawcom na bezpośrednią interakcję z klientami, prezentując swoje produkty w innowacyjny sposób.

Influencer Marketing Hub szacuje, że w 2022 roku światowy social commerce powiększył się o 992 miliardy dolarów. A kolejne prognozy przewidują, że do 2026 roku osiągnie on wartość prawie 3 bilionów dolarów. To samo badanie wykazało, że internauci w wieku od 16 do 64 lat korzystają z mediów społecznościowych, by znaleźć inspiracje do zrobienia lub kupienia czegoś (prawie 28%). Nieco ponad 26% wprost przyznało, że szukają produktów, które mogliby kupić. 

Nie dziwi więc fakt, że popularność TikToka od czasów pandemii eksplodowała. Nowe medium, bardzo dynamiczne z tak viralowymi treściami tworzonymi przez użytkowników nie mogło obejść się smakiem. Potwierdzeniem może być fakt, że przecież wszystkie platformy społecznościowe, widząc ogromne przyrosty TikToka w bardzo krótkim czasie zatrzęsły nogami. – TikTok to aplikacja, która wywróciła marketing do góry nogami. To właśnie do niej upodabniali się wszyscy technologiczni konkurenci. FB, YT, a nawet Netflix walczyły o naszą uwagę z TikTokiem wprowadzając chociażby YT Shorts, Instagram Reels, reposty na Facebooku. Co więcej, rolki na Instagramie, przez cały 2022 rok były kluczowym formatem w tym serwisie – zauważa Mateusz Buczkowski, wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu.

TikTok – Ulubiona aplikacja Gen Z

Od czasu debiutu w 2016 roku TikTok stał się jedną z najpopularniejszych aplikacji społecznościowych na świecie. Według Statisty, w 2021 roku aplikacja miała globalnie około 656 mln użytkowników, co umiejscawia ją w czołówce najpopularniejszych serwisów społecznościowych. W Polsce również TikTok zyskuje popularność, korzystając z niego ponad 13 mln osób, wyprzedzając inne platformy z wyjątkiem Facebooka i Instagrama.

Jednak platforma wciąż nie przyciąga tylu firm co Facebook czy Instagram. Według Shopify, aż 85% zamówień z serwisów społecznościowych wciąż pochodzi z Facebooka. Niemniej warto już dziś wykorzystać możliwości, jakie oferuje. Neil Patel pisze, że już pod koniec 2021 r. łączne wydatki użytkowników TikTok w Google Play i App Store przekroczyły 824 mln dolarów!

Horyzontalne video

Format wideo stał się kluczowym elementem marketingu, a trend wideo w formacie pionowym, znany z TikToka, stał się dominującą formą treści w Internecie. Dostosowuje się on do ekranu urządzenia, co sprawia, że jest bardziej wygodny w przeglądaniu i daje użytkownikom lepsze wrażenia wizualne.

Prezentacja Mateusza Buczkowskiego (Green Parrot) Na Mobile Trends Conference

Buczkowski na Mobile Trends Conference zauważył małe nasycenie treściami pionowymi, w stosunku do wszędobylskiego poziomu. – Warto zauważyć, że vertical video jest łatwiejsze w produkcji i edycji niż tradycyjne wideo w formacie poziomym, co pozwala na szybsze tworzenie treści i dostosowywanie ich do różnych kanałów i platform – dodaje ekspert.

TikTok dla e-commerce

Platforma TikTok oferuje szereg korzyści dla firm e-commerce. Patel pisał, że najpopularniejsze kategorie na TikTok to fitness i sport, przepisy i gotowanie, moda, remont domu oraz uroda i pielęgnacja skóry. Zatem jeśli Twój sklep internetowy łapie się, w którąś z tych kategorii, nic nie stoi na przeszkodzie, by zacząć. Oczywiście każdy może sprobować, gdyż ogranicza nas jedynie wyobraźnia.

  • Rosnąca liczba Użytkowników

TikTok przyciąga ponad miliard aktywnych użytkowników na całym świecie, co czyni go atrakcyjnym miejscem dla firm poszukujących nowych klientów.

  • Komunikacja z młodszymi Konsumentami

Dzięki narzędziom i funkcjom, TikTok pozwala na tworzenie wciągających treści wideo, co jest kluczowe, zwłaszcza dla firm, które chcą dotrzeć do młodszej grupy odbiorców.

  • Łatwe kreowanie kampanii reklamowych

Platforma oferuje narzędzia umożliwiające tworzenie kreatywnych kampanii reklamowych, wykorzystując efekty wideo, muzykę i filtry, co przyciąga uwagę potencjalnych klientów.

Prezentacja Mateusza Buczkowskiego (Green Parrot) Na Mobile Trends Conference

Mateusz Buczkowski wskazuje, że na TikToku najważniejsze są pomysły, a nie technikalia. Nie trzeba mieć więc ogromnych budżetów, wystarczą ludzie z pasją i znajomością platformy i jej odbiorców. Okazuje się jednak, że znajomość platformy jest tu o wiele istotniejsza niż w przypadku pozostałych social mediów. Żeby rozwijać swoje konto na TikToku, a w konsekwencji przyciągać coraz więcej potencjalnych klientów, trzeba dużo czasu i kreatywności. Sklep chcąby być na TikToku powinien wykazywać się regularnością, czytaniem trendów i szeroką analizą tego, co przyciąga użytkowników.

Twórz kreatywne i angażujące video

Pamiętaj, że treści muszą być interesujące i dostosowane do platformy. Treści o charakterze sprzedażowym, nastawione wyłącznie na ekspozycję produktów nie spotkają się z zainteresowaniem. Najlepiej korzystać ze sprawdzonych technik storytellingowych oraz kreatywnych nawiązań do swojej marki poprzez tworzenie ciekawych zestawień, użytecznych wskazówek na rozwiązanie konkretnych problemów użytkowników czy odwołanie się do emocji. Wbrew pozorom, im subtelniej, tym lepiej dla marki i jej sprzedaży.

Używaj odpowiednich hashtagów

Wyszukaj trendy i popularne hashtagi, które pomogą w dotarciu do szerszej grupy odbiorców. Pamiętaj, żeby treści były zgodne z oznaczeniami.

Bądź viralem!

Dążenie do popularności przekłada się często na wzrost sprzedaży, stąd warto starać się o rozgłos. Można korzystać z popularnych trendów tanecznych, challenge’y czy utworów dźwiękowych. Reaction videos nawiązujące do popularnej treści, która odwołuje się do działania marki również mogą ponieść się viralem. Warto pamiętać o tym, że przekaz był autentyczny i zgodny z identyfikacją marki.

Dodawaj linki w opisach

Ułatwi to użytkownikom dostęp do Twojej strony internetowej lub produktów.

Wykorzystaj TikTok Ads i TikTok Shop

Reklamy na platformie mogą efektywnie zwiększyć zasięg i dotrzeć do konkretnych grup odbiorców. Ale algorytm reklamowy to nie jedyna ciekawa funkcja.

O jakiegoś czasu TikTok pozwala na prowadzenie działalności e-commerce bezpośrednio na platformie TikTok. Dzięki TikTok Seller Center i Affiliate Center sprzedawcy mogą zarządzać swoim biznesem e-commerce w modelu marketplace. Twórcy mogą również uczestniczyć w programie partnerskim TikTok, aby otrzymywać prowizje od swoich partnerów handlowych.

Współpracuj z Influencerami

Influencer marketing jest skutecznym sposobem na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Co więcej, można wchodzić także w Duet. To funkcja umożliwiająca połączenie wideo z innym twórcą. Zabieg ten może zwiększyć zaangażowanie klientów i pzyciągnąć nowych, związanych z profilem, z ktorym tworzym duet.

Wykorzystaj User Generated Content (UGC)

 Drip podkreśla, że wraz z rozwojem treści generowanych przez użytkowników i elektronicznego word-of-mouth, zjawisko unboxingu szybko wkroczyło do naszego życia. Nie jest więc przypadkiem, że Unbox Therapy, kanał unboxingowy na YouTube, ma ponad 18 milionów subskrybentów. Treści wygenerowane przez użytkowników mogą być autentycznym wsparciem w promocji produktów.

Korzystaj z Q&A

To efektywne narzędzie do komunikacji z klientami i rozwiązywania ich wątpliwości.

Regularnie monitoruj wyniki

Analizuj działania, aby dostosować strategię.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Zrzut-ekranu-2023-12-13-o-15.00.31-1024x559.png
Prezentacja Mateusza Buczkowskiego (Green Parrot) Na Mobile Trends Conference

TikTok – jak zacząć?

TikTok, nieustannie rozwijająca się platforma społecznościowa, nie tylko rewolucjonizuje sposób, w jaki konsumenci odbierają treści, lecz także staje się przestrzenią handlu elektronicznego o olbrzymim potencjale. Z trendem rosnącego zainteresowania TikTokiem w środowisku marketingowym, handel elektroniczny na tej platformie ukazuje swoje nieograniczone możliwości. Rozpoczęcie działań na TikToku w ramach kampanii marketingowej może stanowić wyzwanie, szczególnie dla starszych generacji. Współpraca z ekspertami może ułatwić proces i zapewnić skuteczne wykorzystanie potencjału platformy.

Warto też podpatrzyć innych, którym wychodzi i zastanowić się dlaczego!

Udostępnij

Zobacz także